پیام خود را بنویسید
دوره ۲۲، شماره ۱۲۵ - ( تابستان ۱۴۰۲(مرداد)، ۱۴۰۲ )                   جلد ۲۲ شماره ۱۲۵ صفحات ۹۱۲-۸۹۹ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moeini Z S, Keshavarzi Arshadi F, Hasanzade S, Gholam Ali Lavasani M. (2023). The effecacy of four brain processing skills training on the cognitive functions of students with dyslexia learning disability. Journal of Psychological Science. 22(125), 899-912. doi:10.52547/JPS.22.125.863
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1832-fa.html
معینی زهره سادات، کشاورزی ارشدی فرناز، حسن زاده سعید، غلامعلی لواسانی مسعود. اثربخشی مهارت آموزی پردازش‌های چهارگانه مغز بر کارکردهای شناختی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری در خواندن مجله علوم روانشناختی ۱۴۰۲; ۲۲ (۱۲۵) :۹۱۲-۸۹۹ ۱۰,۵۲۵۴۷/JPS.۲۲.۱۲۵.۸۶۳

URL: http://psychologicalscience.ir/article-۱-۱۸۳۲-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، far.keshavarzi@gmail.com
چکیده:   (۱۱۹۵ مشاهده)
 زمینه: اختلال‌ یادگیری مفهومی است که روز به روز حساسیت بیشتری از سوی معلمان و خانواده ­ها به خود جلب می­کند و به سبب همه­ گیری بالا در مدارس نیازمند توجه ویژه پژوهشگران در جهت شناسایی راه­ های مداخله کاربردی و کارآمد است. مرور پژوهش­ ها نشان می­دهد که مداخلاتی از قبیل مهارت آموزی پردازش­های چهارگانه کمتر توجه شده است.
هدف: این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی مهارت‌آموزی پردازش‌های چهارگانه مغز بر کارکردهای شناختی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری در خواندن انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی به صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری دوماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری مشتمل بر دانش‌آموزان با تشخیص اختلال یادگیری در خواندن در دوره دوم ابتدایی در سه پایه 4، 5، 6 دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. بر این اساس، 20 نفر از این افراد انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنی‌ها در گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل تست هوش وکسلر کودکان (WISC-V)، آزمون CAS و دوره آموزش پردازش‌های چهارگانه مغز بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون‌ تحلیل کواریانس و اندازه ­گیری مکرر استفاده شد.
یافته ­ها: بر اساس یافته ­ها، مهارت‌آموزی پردازش‌های چهارگانه مغز بر کارکردهای شناختی (درک کلامی، توانایی بصری فضایی، استدلال سیال، حافظه فعال، سرعت پردازش) دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خواندن در سطح معنی­داری 0/001 اثربخش بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس این یافته­ ها، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزش مهارت‌آموزی پردازش‌های چهارگانه مغز برای متخصصان مراکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش از سویی و همچنین، آشناسازی خانواده با برخی راهبردهای مهم آموزش از سوی دیگر می­تواند بهبود جدی در وضعیت اختلال یادگیری دانش­آموزان به بار آورد.
متن کامل [PDF 1050 kb]   (۸۶۰ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/2 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1402/5/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)