پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 122 - ( بهار 1402(اردیبهشت)، 1402 )                   جلد 22 شماره 122 صفحات 408-393 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abbasi M E, Golmohammadian M, Kakabraee K. (2023). Investigating the efficacy of the combined training of mindfulness and therapeutic spirituality on the components of cognitive abilities of mothers with deaf children. Journal of Psychological Science. 22(122), 393-408. doi:10.52547/JPS.22.122.393
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1897-fa.html
عباسی محمد ابراهیم، گل محمدیان محسن، کاکابرایی کیوان. بررسی تأثیر آموزش تلفیقی ذهن‌آگاهی و معنویت درمانی بر مؤلفه های توانایی های شناختی مادران کودکان کم شنوا مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (122) :408-393 10.52547/JPS.22.122.393

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1897-fa.html


استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. ، mgolmohmmadian@gmail.com
چکیده:   (463 مشاهده)
زمینه: کم شنوایی یکی از شایع‌ترین و پیچیده‌ترین آسیب‌های حسی است که علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای کودک، چالش‌هایی را نیز برای والدین به خصوص مادر به وجود می ­آورد. توانایی­های شناختی از جمله مؤلفه­ هایی است که می‌تواند به مادران کودکان ناشنوا در مقابله با بحران کمک ­کند. در زمینه اثربخشی درمان ­های تلفیقی بر مؤلفه­های توانایی­ های شناختی مادران کودکان ناشنوا مطالعات کمی انجام شده ­ است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش تلفیقی ذهن ­آگاهی و معنویت درمانی بر مؤلفه­ های توانایی­ های شناختی مادران کودکان کم شنوا انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودکان کم شنوای استان کرمانشاه (340 نفر) در سال 1400-1399 بودند که با استفاده از روش نمونه­ گیری هدفمند از نوع در دسترس، 60 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفر) و گواه (30 نفر) گمارده شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه توانایی ­های شناختی نجاتی (1392) در پژوهش حاضر استفاده شد. تحلیل دادهها نیز با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و با بهره‌گیری از نرمافزار SPSS25 انجام شد.
یافته­ ها: تحلیل دادهها نشان داد آموزش تلفیقی ذهن ­آگاهی و معنویت درمانی بر مؤلفه­ های توانایی­ های شناختی مادران دارای کودک کم شنوا اثرگذار بود (0/05 >P).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های به دست آمده، این نتیجه حاصل می‌گردد که آموزش تلفیق ذهن ­آگاهی و معنویت درمانی می‌تواند به مادران دارای کودک کم شنوا، کمک کند تا آن­ ها ضمن تقویت تمامی مؤلفه ­های شناختی خود، راحت‌تر با موقعیت‌های زندگی روزمره مواجه شده و از خود و فرزند کم شنوا در برابر چالش ها و استرس‌های زندگی مراقبت نمایند.
متن کامل [PDF 1152 kb]   (262 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/12 | پذیرش: 1401/11/30 | انتشار: 1402/2/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)