استادیار، گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. ، mg.sauc@gmail.com
چکیده: (1001 مشاهده)
زمینه: درمان فعالسازی رفتاری یکی از روشهایی درمانی مؤثر برای افرادی است که دچار نوعی اضمحلال روانی هستند و تأثیر درمان فعال ساز رفتاری با تصویرسازی ذهنی هدایت شده بر میزان وسوسه، استرس ادراک شده و نظمجویی مثبت - منفی شناختی هیجانی نوجوانان وابسته به مواد در پیشینه این حوزه مورد بررسی قرار نگرفته است.
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر درمان فعالساز رفتاری با تصویرسازی ذهنی هدایت شده بر میزان وسوسه، استرس ادراک شده و نظمجویی مثبت و منفی شناختی هیجانی نوجوانان وابسته به مواد بود.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی (طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه برابر) بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه نوجوانان وابسته به مواد مخدر در شهر تهران بود. نمونه تحقیق شامل 30 نفر از نوجوانان وابسته به مواد بود که بهصورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. سپس از میان نمونه پژوهش، بهطور تصادفی ساده 15 نوجوان وابسته به مواد در گروه آزمایش و 15 نوجوان وابسته به مواد در گروه گواه گماشته شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه وسوسه (صالحیفردردی و همکاران، 1390) پرسشنامه استرس (کوهن و همکاران، 2012) و پرسشنامه نظمجویی هیجانی (گامفسکی، 2002) بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره مانکوا و آنکوا استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد، درمان فعالسازی رفتاری با تصویرسازی ذهنی هدایت شده باعث نظمجویی مثبت شناختی هیجانی و کاهش میزان وسوسه، استرس ادراک شده و نظمجویی منفی شناختی هیجانی نوجوانان وابسته به مواد گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در سطح معناداری 0/05 P> شد.
نتیجهگیری: باتوجه به اثر درمان فعالساز رفتاری با تصویرسازی ذهنی هدایت شده بر نظمجویی مثبت شناختی هیجانی و کاهش میزان وسوسه، استرس ادراک شده و نظمجویی منفی شناختی هیجانی نوجوانان وابسته به مواد شایسته است در مراکز ترک اعتیاد نتیجه بهبود درمان فعالسازی رفتاری با تصویرسازی ذهنی هدایت شده بر بهبود وسوسه، استرس ادراک شده و نظمجویی شناختی هیجانی ترسیم شود و نتایج انجام درمان در جهت بهبود این متغیرها ارائه شود تا نوجوانان وابسته به مواد آگاهی لازم را بدست آورند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/10/29 | پذیرش: 1401/12/29 | انتشار: 1402/6/11
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |