پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 122 - ( بهار 1402(اردیبهشت)، 1402 )                   جلد 22 شماره 122 صفحات 228-211 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehraban J, Maghami H, Nili Ahmadabadi M, Younesi J, Talkhabi M. (2023). Identification and application of educational neuroscience indicators in the development of training for psychological empowerment of human resources. Journal of Psychological Science. 22(122), 211-228. doi:10.52547/JPS.22.122.211
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1952-fa.html
مهربان جواد، مقامی حمیدرضا، نیلی احمدآبادی محمدرضا، یونسی جلیل، تلخابی محمود. شناسایی و کاربست شاخص‌های علوم اعصاب تربیتی در تدوین آموزش توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (122) :228-211 10.52547/JPS.22.122.211

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1952-fa.html


استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ایران. ، hmaghami@gmail.com
چکیده:   (212 مشاهده)
زمینه: توانمندسازی از دیدگاه­ های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین دیدگاه‌ها، توانمندسازی روانشناختی می‌باشد. آموزش مبتنی بر علوم اعصاب به مطالعه ویژگی‌های مرتبط با توانمندسازی روانشناختی کارکنان کمک می‌کند تا در کنار تدوین و توسعۀ سازمانی و فرهنگ سازمان، ویژگی‌های روانشناختی کارکنان از منظر دیگری بررسی شوند. علوم اعصاب تربیتی میتواند در پاسخگویی به سؤالاتی که مطالعات فعلی علوم سازمانی قادر به حل آن ­ها نیست، کارگشا باشد. شناسایی شاخصهای مؤثر بر طراحی آموزش توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی در مطالعات پیشین کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی، شناسایی و به کارگیری شاخص‌های علوم اعصاب تربیتی در آموزش توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر بر اساس یک طرح آمیخته (با رویکرد کیفی و کمی) انجام شد. بخش کیفی شامل تحلیل محتوای استقرایی و بخش کمی نیز دربرگیرندۀ اعتباریابی درونی از نظر متخصصان علوم اعصاب به روش پیمایش پرسشنامهای بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اسناد و منابع مکتوب و الکترونیکی از سال 1380 تا 1401 و در بخش کمی، متخصصان حوزه علوم اعصاب تربیتی و یادگیری و متخصصان تکنولوژی آموزشی داخل کشور بودند. نمونه آماری برای تعیین شاخصهای علوم اعصاب تربیتی تعداد 7 کتاب و 18 مقاله بود که به صورت هدفمند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. نمونۀ بخش کمی شامل تعداد 19 نفر از خبرگان بودند که به روش نمونهگیری هدفمند از نوع در دسترس، انتخاب شدند که از این تعداد 10 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. جمع‌آوری داده‌ها در بخش کیفی با تحلیل محتوا از اسناد و بخش کمی با استفاده از پرسشنامۀ محقق ساخته 4 گویه ­ای لیکرتی انجام شد.
یافته ­ها: از تحلیل محتوای انجام شده در این پژوهش، 26 شاخص از اصول علوم اعصاب تربیتی که قابلیت به کارگیری در تدوین آموزشهای سازمانی را داشته باشند، استخراج شد.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصله از اعتباریابی درونی شاخص‎های مبتنی بر علوم اعصاب تربیتی نشان داد، شاخص‌های کشف شده در پژوهش حاضر برای آموزش توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی از اعتبار لازم برخوردار است.
متن کامل [PDF 1256 kb]   (214 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/16 | پذیرش: 1402/1/11 | انتشار: 1402/2/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)