استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. ، mohsen.mansoobifar@kiau.ac.ir
چکیده: (2286 مشاهده)
زمینه: درمان هیجانمدار، هیجان را به عنوان اساس و پایه تجربه در ارتباط با کارکردهای انطباقی و غیر انطباقی معرفی میکند. بنابراین این نوع درمان میتواند با کاهش شدت هیجانات منفی پیش از بروز پاسخ (تنظیم هیجانی)، به ارتقای کیفیت زندگی و کاهش سطح اضطراب دانشجویان کمک کند. در مورد بررسی اثربخشی درمان هیجان مدار بر اضطراب اجتماعی، نظمجویی هیجانی و کیفیت زندگی دانشجویان، شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان هیجانمدار بر اختلال اضطراب اجتماعی، نظمجویی هیجانی و کیفیت زندگی دانشجویان موسیقی دارای رگههای اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی دانشجویان موسیقی دانشگاه هنر در سال 1399 بود. از این جامعه آماری، تعداد 30 نفر به شیوه هدفمند از نوع در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی ساده در دو گروه 15 نفری آزمایش (گروه درمان هیجانمدار) و گواه گمارده شدند. در جلسات مداخله درمان هیجانمدار از پروتکل درمانی جانسون (2004) و برای جمعآوری دادهها از مقیاس اضطراب اجتماعی (کانور و همکاران،2000) و دو پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گرانفسکی، کرایچ و اسپاینهون، 2002) و کیفیت زندگی (ویر و شربورن،1992) استفاده شد. برای تحلیل دادهها نیز از تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS26 استفاده شد.
یافته ها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد درمان هیجانمدار بر کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی، بهبود توانایی نظمجویی هیجانی و بهبود کیفیت زندگی دانشجوبان موسیقی دانشگاه هنر مؤثر بوده است (0/01>P).
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای به دست آمده، این نتیجه حاصل میگردد که درمان هیجانمدار میتواند با تأکید بر شناسایی نیازهای هیجانی، تمرکز بر نقش مهم هیجانات در روابط بینفردی و آموزش مدیریت هیجانات موجب کاهش علائم اضطراب اجتماعی، یهبود توانایی نظمجویی هیجان و کیفیت زندگی دانشجویان شود. بنابراین، تکرار آزمایش در گروههای دیگر و نمونههای بیشتر پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/1/9 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1402/7/10
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |