پیام خود را بنویسید
دوره 15، شماره 58 - ( 6-1395 )                   جلد 15 شماره 58 صفحات 234-216 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahiminezhad A, Enjedani E. (2016). The relationship between ego identity status and emotional intelligence in high school students. Journal of Psychological Science. 15(58), 216-234.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-205-fa.html
رحیمی‌نژاد عباس، انجدانی انسیه. رابطه منزلت‌های هویت و هوش هیجانی در دانش‌آموزان دبیرستانی دختر و پسر مجله علوم روانشناختی 1395; 15 (58) :234-216

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-205-fa.html


دانشگاه تهران ، arahimi@ut.ac.ir
چکیده:   (2308 مشاهده)
پژوهش نشان داده است که سردرگمی هویت با کاهش رواندرستی در دامنه­ای از ناتوانی هیجانی تا آسیب روانی همراه است. مسأله مطالعه حاضر این است که بین منزلت‌های هویت بین‌شخصی، جنسیت و سن  با مؤلفه‌های هوش هیجانی چه رابطه‌ای وجود دارد. هدف پژوهش حاضر شناخت رابطه بین منزلت‌های هویت، جنسیت و سن با مؤلفه‌های هوش هیجانی است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. برای این منظور 235 نفر از دانش‌آموزان شهر تهران به‌صورت تصادفی خوشه‌ای از منطقه  3 و 17 انتخاب شدند. با استفاده از نسخه فارسی پرسشنامه عینی هویت من (EOM-EIS-2) و نسخه فارسی پرسشنامه هوش هیجانی (TMMS) سالووی و میر (1995) اطلاعات به‌صورت کلاسی جمع‌آوری شد. با استفاده از رگرسیون گام‌به‌گام متغیرهای پیش‌بین شامل منزلت‌های هویت عقیدتی، جنسیت و سن در یک مرحله و منزلت‌های بین شخصی، جنسیت و سن در مرحله دیگر با متغیرهای ملاک توجه به احساسات، تمایز احساسات و بازسازی خلقی در معادله رگرسیون قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد: الف) جنسیت 8 درصد و  دنباله‌روی عقیدتی 5 درصد توجه به احساسات را پیش‌بینی کردند؛ ب) هویت‌یافتگی بین‌شخصی 6 درصد و جنسیت 3 درصد تمایز احساسات را پیش‌بینی کردند. به این معنی که اولاً منزلت‌های هویت بین‌شخصی نسبت به هویت عقیدتی توانایی پیش‌بینی بیشتری از یرمقیاس‌های هوش هیجانی را داشتند. ثانیاً توجه و تمایز احساسات رابطه قابل ملاحظه‌ای با جنسیت آزمودنی‌ها (به‌نفع دختران) داشت.
متن کامل [PDF 563 kb]   (1496 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/25 | پذیرش: 1398/4/25 | انتشار: 1398/4/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)