پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 132 - ( زمستان 1402(اسفند)، 1402 )                   جلد 22 شماره 132 صفحات 74-59 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi H, Sadipour E, Sheivandi chalicheh K, Dortaj F, Asadzadehdehraei H. (2023). Evaluating the effectiveness of parenting training package based on the self-determination theory on parenting self-efficacy. Journal of Psychological Science. 22(132), 59-74. doi:10.52547/JPS.22.132.2451
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2050-fa.html
هاشمی حمید، سعدی پور اسماعیل، شیوندی چلیچه کامران، درتاج فریبرز، اسدزاده دهرائی حسن.(1402). بررسی اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری مبتنی بر نظریه خودتعیین‌گری بر خودکارآمدی والدگری مجله علوم روانشناختی 22 (132) :74-59 10.52547/JPS.22.132.2451

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2050-fa.html


استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، E.Sadipour@atu.ac.ir@gmail.com
چکیده:   (1486 مشاهده)
زمینه: خودکارآمدی والدین به عنوان عاملی مهم در کاهش اختلالات تربیتی و شخصیتی کودکان تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد که از جمله آن ­ها سبک‌های فرزند پروری است. تاکنون مطالعه‌ای پیرامون تأثیر آموزش فرزندپروری مبتنی بر نظریه خودتعیین ­گری بر خودکارآمدی والدین انجام نشده است.
هدف: هدف این مطالعه بررسی اثربخشی بستۀ آموزشی فرزندپروری مبتنی بر نظریۀ خودتعیین‌گری بر خودکارآمدی والدگری است.
روش: پژوهش پیشِ‌رو بر اساس نوع داده ترکیبی کمّی و کیفی، از حیث زمان آینده‌نگر و بر اساس هدف در رستۀ پژوهش‌های آمیختۀ اکتشافی بود. ابتدا بستۀ آموزشی فرزندپروری مبتنی بر نظریۀ خودتعیین‌گری، تدوین و پس از تأیید روایی و اعتبار نزد کارشناسان، به‌منظور بررسی اثربخشی آن برخودکارآمدی والدگری، 40 نفر از والدین کودکان دارای فرزند 7 تا 11 سال شهرستان دماوند به روش نمونه‌گیری هدفمند و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند و مقیاس خودکارآمدی والدگری (دومکا، 1996) را در مرحلۀ پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل کردند.
یافته­ ها: نتایج بررسی کمی پرسشنامه با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک‌متغیری توسط نرم ­افزار SPSS نشان می‌دهد که مقدار F (01/0 P<،21/14 =1F) برای اثر متغیر مستقل (گروه) بر نمرۀ خودکارآمدی والدگری به لحاظ آماری معنادار بوده و خودکارآمدی والدگری مادرانی که تحت مداخلۀ بستۀ تدوین‌شدۀ آموزشی فرزندپروری مبتنی بر نظریۀ خودتعیین‌گری قرار گرفته‌اند از والدین گروه گواه بیشتر است و اندازۀ اثر آن 33 درصد می‌باشد.
نتیجه‌گیری: همسو با پژوهش ­های گذشته، مشخص شد که استفاده از خودتعیین‌گری در امر فرزندپروری، خودکارآمدی والدین را در عرصه تربیت صحیح فرزندان ارتقاء می ­دهد و می ­توان پرسشنامه خودکارآمدی دومکا را در بررسی خانواده ­ها مورد استفاده قرار داد
متن کامل [PDF 1087 kb]   (1077 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/17 | پذیرش: 1402/5/19 | انتشار: 1402/11/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)