پیام خود را بنویسید
دوره 15، شماره 59 - ( 9-1395 )                   جلد 15 شماره 59 صفحات 363-348 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokoohi-Yekta M, Zamani N, PourKarimi J, Sheikh Mohammadi A. (2016). The effects of teaching teacher-based interpersonal relationship program on problem solving skills of preschool children. Journal of Psychological Science. 15(59), 348-363.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-213-fa.html
شکوهی یکتا محسن، زمانی نیره، پورکریمی جواد، شیخ محمدی عباس. اثربخشی آموزش برنامه ارتباط بین‌فردی مربیمحور بر توانش حل مسأله کودکان پیش‌دبستانی مجله علوم روانشناختی 1395; 15 (59) :363-348

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-213-fa.html


دانشگاه تهران ، myekta@ut.ac.ir
چکیده:   (2290 مشاهده)
مشکلات تعاملات اجتماعی و تعارضات بین­ فردی دانش ­آموزان با بروز مشکلات رفتاری و عملکرد تحصیلی پایین رابطه دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش حل مسأله بین‌فردی معلم محور بر بهبود توانش حل مسأله در کودکان پیش‌دبستانی است. مطالعه به‌شیوه شبه‌آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون اجرا شد. تعداد 18 کودک پیش‌دبستانی به‌صورت نمونه در دسترس از مدرسه غیرانتفاعی انتخاب شدند. برنامه حل‌مسأله بین‌فردی به‌صورت گروهی توسط مربیان آموزش‌دیده اجرا شد. آزمون حل مسأله بین‌فردی پیش دبستانی- ویرایش دوم به‌عنوان ابزار ارزیابی استفاده گردید. نتایج تحلیل اندازه ­گیری مکرر نشان می‌دهد تفاوت میانگین­ های پیش­ آزمون و پس­ آزمون در ارائۀ راه­ حل ­ها (سیالی) و طبقات مرتبط (انعطاف­پذیری)  به لحاظ آماری معنادار است (0/003=P)  و پاسخ­ های کلامی (شامل راه‌حل‌های غیر مرتبط و تکراری) نیز بعد از مداخله کاهش یافته است (0/003=P). نتایج به این معنی است که برنامۀ مداخله در افزایش توانش حل مسالۀ بین­فردی کودکان پیش­دبستانی مؤثر بوده است. همچنین، در مؤلفه نسبت ارتباط و نسبت فشار تفاوت میانگین­ها با وجود عدم معناداری در جهت اهداف پژوهش می­باشد (0/37=P). در پایان، دربارۀ لزوم آموزش توانش‌های حل‌مسأله بین‌فردی به‌عنوان راهکاری پیشگیرانه از مشکلات رفتاری و اجتماعی، به‌ویژه در مقاطع پیش از دبستان و سال‌های اولیه مدرسه، بحث شده است. 
متن کامل [PDF 313 kb]   (1343 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/26 | پذیرش: 1398/4/26 | انتشار: 1398/4/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)