پیام خود را بنویسید
دوره 15، شماره 59 - ( 9-1395 )                   جلد 15 شماره 59 صفحات 390-376 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ababdi F, Nejati V, Pouretemad H. (2016). The effects of imitation of facial emotional expression on improving recognition emotion states in children with high functioning autism disorder. Journal of Psychological Science. 15(59), 376-390.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-215-fa.html
آبادی فاطمه، نجاتی وحید، پوراعتماد حمیدرضا. اثربخشی تقلید تظاهرات هیجانی چهره بر بهبود تشخیص حالات هیجانی در کودکان دارای اختلال طیف درخودماندگی با کنش فرارونده مجله علوم روانشناختی 1395; 15 (59) :390-376

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-215-fa.html


دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (3094 مشاهده)
اختلالات طیف درخودماندگی، شرایط عصب­ شناختی، تحولی و فراگیر هستند. هدف این مطالعه، بررسی توانبخشی شناختی تقلید تظاهرات هیجانی چهره بر بهبود توانایی بازشناسی هیجان در کودکان مبتلا به اختلال طیف درخودماندگی با کنش فرآرونده. در این مطالعه روش شبه­ آزمایشی و طرح­ تک­ آزمودنی بهره جسته است. 3 کودک 4 تا 7 ساله با عملکرد بالا به‌عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند . هر 3 کودک 12 جلسه انفرادی توانبخشی تقلید را دریافت کردند. بازشناسی هیجان با آزمون بازشناسی هیجان نیم‌استیم و نسخه تغییریافتۀ بازشناسی هیجان اِکمن ارزیابی شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها از روش تحلیل بصری(نمودار) و محاسبه اندازه اثر استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که  عملکرد آزمودنی­ ها در آزمون بازشناسی هیجان اکمن و نیم­ استیم پس از مداخله بهبود یافته است. درصد داده‌های ناهمپوش (PND) محاسبه شد که برابر با 100 درصد به‌دست آمد. همچنین اندازۀ اثر نشان داد که این برنامه آموزشی بر بازشناسی حالات هیجانی مؤثر بوده است. نتایج این پژوهش از قابلیت آموزش مبتنی بر تقلید بر بهبود مشکلات تشخیص حالات هیجان در کودکان مبتلا به اختلال درخودماندگی با کنش ­فرارونده حمایت می ­کند و پس از انجام مداخله، توانش ­های تشخیص حالات هیجان به‌نحو چشمگیری در کودکان مبتلا به اختلال طیف درخودماندگی بهبود یافته است.
متن کامل [PDF 364 kb]   (1526 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/26 | پذیرش: 1398/4/26 | انتشار: 1398/4/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)