پیام خود را بنویسید
دوره 14، شماره 56 - ( 12-1394 )                   جلد 14 شماره 56 صفحات 596-582 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beh-Pajooh A, Rahimi S, Fazilati M. (2016). Educational need assessment of deaf students in technical high schools. Journal of Psychological Science. 14(56), 582-596.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-218-fa.html
به ‌پژوه احمد، رحیمی سعید، فضیلتی منصوره. نیازسنجی آموزشی دانش ‌آموزان ناشنوای هنرستانی مجله علوم روانشناختی 1394; 14 (56) :596-582

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-218-fa.html


دانشگاه تهران ، behpajooh@ut.ac.ir
چکیده:   (2418 مشاهده)
نیازسنجی آموزشی، مهم‌ترین گام در برنامه‌ریزی، به‌ویژه برنامه‌ریزی درسی محسوب می‌شود. از این‌‌رو، هدف از پژوهش حاضر پاسخگویی به دو سوال بود: 1) نیازهای آموزشی و اولویت آنها از نظر دانش ‏آموزان ناشنوای هنرستانی مدارس ویژه در شهر اصفهان چیست؟ 2) آیا بین دیدگاه دانش‏آموزان دختر و پسر ناشنوای هنرستانی نسبت به نیازهای آموزشی تفاوت وجود دارد؟ در این پژوهش توصیفی، تعداد شصت نفر از دانش‏آموزان پسر و دختر ناشنوای هنرستانی مدارس ویژه در شهر اصفهان به‌طور تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامۀ نیازسنجی آموزشی محقق ساخته در اختیار آنان قرار گرفت. قابلیت اعتماد پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 79/0 برآورد گردید. روایی محتوایی پرسشنامه توسط پنج تن از استادان گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران مورد تأیید قرار گرفت. داده‌های به‌دست آمده با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی بررسی و تحلیل شد. یافته‏ های به‌دست آمده نشان داد که شرکت ‏کنندگان در اکثر گویه‏ ها اهمیت نیازهای ارتباطی و شغلی را بیش از سایر نیازها تشخیص دادند. همچنین بین نیازهای انگیزشی، شغلی، ارتباطی و حرکتی، تفاوت معناداری وجود داشت. نتایج پژوهش نشان داد که همۀ شرکت‏ کنندگان، نیازهای آموزشی خود را در حد بالایی گزارش کردند و گروه دختران نیازهای انگیزشی و حرکتی را بیشتر از گروه پسران ابراز کردند. بنابراین ضرورت دارد در برنامه‌ریزی درسی برای دانش ‏آموزان ناشنوای هنرستانی به نیازهای آموزشی آنان و اولویت‌های مربوط مورد توجه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 357 kb]   (788 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/27 | پذیرش: 1398/4/27 | انتشار: 1398/4/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)