پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 140 - ( پاییز 1403(آبان)، 1403 )                   جلد 23 شماره 140 صفحات 252-237 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zanganeh Asadabadi N, Yazdakhasi A, Akbari A. (2024). Presenting a participatory leadership model based on psychological concepts in the education system. Journal of Psychological Science. 23(140), 237-252.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2193-fa.html
زنگنه اسدآبادی نجمه، یزدخواستی علی، اکبری احمد، فلاح مهنه تورج. ارائه مدل هدایت مشارکتی بر اساس مفاهیم روانشناختی در نظام آموزش و پرورش مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (140) :252-237

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2193-fa.html


دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کاشان، اصفهان، ایران. ، yazdkhasty@kashanu.ac.ir
چکیده:   (702 مشاهده)
 زمینه: با بررسی ­های انجام شده در زمینه آموزش و پرورش و مطالعات منتشر شده در این زمینه، نشان داده شد که مدل هدایت مشارکتی بر اساس مفاهیم روانشناختی در نظام آموزش و پرورش وجود ندارد.
هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل رهبری توزیعی در نظام آموزش و پرورش شهر مشهد بود.
روش: تحقیق حاضر به روش کیفی از نوع اکتشافی و از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. همچنین این پژوهش از نوع توصیفی استبود که به صورت کاربردی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، معاونان و مدیران مدارس خراسان رضوی بودند که به روش نمونه ­گیری هدفمند از آن­ ها نمونه­ گیری شد. بـا استفاده از مصاحبه نیمه­ساختاریافته اطلاعات مورد نیاز در جهت شناسایی ابعاد و مؤلفه ­های رهبری توزیعی تا حد اشباع از بین جامعه مورد بررسی تعداد 27 نمونه انتخاب شد و به گردآوری اطلاعات گردآوری شده و سپس با استفاده از نرم ­افزار اطلس تی.آی و روش کدگذاری، اطلاعات تحلیل خواهد شد. برای گردآوری داده ها از هر دو روش کتابخانه ­ای، میدانی و مصاحبه استفاده شده است. ابزار گردآوری داده­ ها، مصاحبه عمیق بود.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که پنج دسته عامل به عنوان عوامل مهم در رهبری توزیعی در نظام آموزش و پرورش شهر مشهد دخیلی هستند. باتوجه به شناسایی عوامل پیشنهادی ارائه شد که امید است با انجام آن­ ها نظام آموزش و پرورش شهر مشهد و به تقلید از آن سایر استان ­ها پویایی خود را گسترده ­تر کنند و به اهداف و چشم ­انداز خود در راستای اهداف سازمان آموزش پرورش دست پیدا کنند.
نتیجه‌گیری: دسته اول از عوامل با عنوان چشم ­انداز و مأموریت نام ­گذاری شدند که شامل دو مقوله فرعی با عنوان اهداف روش و پذیرش اهداف بود. منظور از اهداف روش؛ تعیین و تنظیم اهداف روشن و شفاف؛ تعیین اهداف متناسب با شرایط؛ تعیین اهداف چالش برانگیز؛ تعیین اهداف قابل دستیابی؛ تقسیم اهداف کلان به اهداف جزیی و قابل حصول؛ اولویت بندی کردن اهداف بود. منظور از پذیرش اهداف مواردی همچون؛ ارائه بازخورد در مسیر دستیابی به اهداف، ایجاد تعهد و انگیزه در کارکنان برای رسیدن به اهداف، ایجاد درک و فهم اعضای در مورد اهداف، ایجاد رضایت درونی و بیرونی برای رسیدن به اهداف، همسوسازی هدف ­های کارکنان با اهداف سازمان، راستایی اهداف آموزش و پرورش با اهداف جامعه، همسویی ارزش ­های سازمانی و فردی و وجود طرح و برنامه واقع­ بینانه و اصولی بود. معجونی و همکاران (1401)؛ جانبو و هاندی (2020) به اهمیت داشتن اهداف و چشم­انداز در پژوهش‏های خود اشاره داشته‏اند. اولین گام در موفقیت یک سازمان پیدا کردن اهداف مناسب سازمانی است.
متن کامل [PDF 1181 kb]   (352 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/7/15 | پذیرش: 1403/3/1 | انتشار: 1403/6/6

فهرست منابع
1. ترشیزی فاروجی، هادی؛ زیرک، مهدی؛ مومنی مهموئی، حسین؛ حسین‌زاده، علی. (1399). طراحی مدل رهبری توزیعی در نظام آموزش عالی با روش داده بنیاد (مورد مطالعه: دانشگاه فردوسی مشهد). فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، 11(2)، 241-250
2. حیدری، مرضیه. (1401). نقش میانجی همکاری حرفه‌ای و تعهد سازمانی در رابطه بین رهبری توزیعی و رضایت شغلی معلمان. فصلنامه مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی، 2(4).
3. https://doi:10.30495/mlseo.2023.698780
4. دهقانی‌پور، فروغ؛ حسینقلی‌زاده، رضوان؛ جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره. (1399). بسترهای استقرار الگوی رهبری توزیعی در مدارس ابتدایی. مدیریت مدرسه، 8(3).
5. https://doi:10.30495/mlseo.2023.698780
6. زاهدبابلان، عادل؛ عابدی‌نیا، افشین؛ تقوی قره‌بلاغ، حسین؛ قربانزاده طولارود پایین، پدرام. (1401). الگو‌سازی تأثیر رهبری تحول‌آفرین بر خودکارآمدی معلمان با میانجی‌گری فرهنگ مدرسه. نوآوری‌های آموزشی، 21(2)، 49-66.
7. https://doi:10.22034/jei.2022.297909.2049
8. معجونی، حسین؛ اردلان، محمدرضا؛ قنبری، سیروس؛ افضلی، افشین. (1401). رابطه‌ی رهبری توزیعی با تعالی سازمانی مدارس با نقش میانجی توانمندسازی ساختاری و روانشناختی در معلّمان. جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، 8(1)، 41-56.
9. https://doi:10.22034/ijes.2021.531456.1064
10. میرشکاری، مهتاب؛ مقیمی، مهدی. (1401). واکاوی شاخص‌های لازم برای تعامل ضابطان دادگستری با سایر قوا در تحقیقات مقدماتی. فصلنامه علمی فقه و حقوق نوین، 3(10)، 22-40.
11. https://doi:10.22034/jml.2022.25332
12. نیازی، محسن؛ رحمانی، غلام‌عباس. (1401). پژوهش و توسعه آموزش و پرورش. رویکرد فلسفه در مدارس و سازمان‌ها، 1(2)، 15-25.
13. https://doi:10.22034/esbam.2023.386459.1007
14. Alshehri, K. (2022). Distributed leadership among school principals in the eastern region and its relationship to teachers' job satisfaction. Journal of Language and Linguistic Studies, 18(1), 909-930. https://doi:10.30495/mlseo.2023.698780
15. Anwer, S. A., Mohammad, A. J., Abdulrahman, B. S., Qader, K. S., Jamil, D. A., Gardi, B., & Khalid, K. (2022). Leading Project teams: The role of leadership styles in dynamic work environment. https://doi:10.22034/ijes.2021.531456.1064 [DOI:10.22161/ijels.76.4]
16. Atasoy, R. (2023). Sustainability of the School Leadership in the Digital Era Under the Shadow of Crisis. In Leadership and Workplace Culture in the Digital Era (pp. 149-168). IGI Global. https://doi:10.22034/ijes.2021.531456.1064 [DOI:10.4018/978-1-6684-5864-8.ch010]
17. Bush, T., & Ng, A. Y. M. (2019). Distributed leadership and the Malaysia Education Blueprint: From prescription to partial school-based enactment in a highly centralised context. Journal of educational administration. https://doi:10.22034/ijes.2021.531456.1064 [DOI:10.1108/JEA-11-2018-0206]
18. Grant, C. P. (2011). The relationship between distributed leadership and principal's leadership effectiveness in North Carolina. North Carolina State University.
19. Hallinger, P., & Murphy, J. (1987). Organizational and Social Context and the Instructional Leadership Role of the School Principal. https://doi:10.22034/esbam.2023.386459.1007
20. Hashem, R. (2022). 'Al Faza'a'leadership: An implicit cultural barrier to distributed leadership in Jordanian public schools. Educational Management Administration & Leadership, 50(1), 26-42. https://doi:10.22034/esbam.2023.386459.1007 [DOI:10.1177/1741143220932580]
21. Hickey, N., Flaherty, A., & Mannix McNamara, P. (2022). Distributed leadership: A scoping review mapping current empirical research. Societies, 12(1), 15. https://doi:10.22034/ijes.2021.531456.1064 [DOI:10.3390/soc12010015]
22. Jambo, D., & Hongde, L. (2020). The Effect of Principal's Distributed Leadership Practice on Students' Academic Achievement: A Systematic Review of the Literature. International Journal of Higher Education, 9(1), 189-198. https://doi:10.30495/mlseo.2023.698780 [DOI:10.5430/ijhe.v9n1p189]
23. Larsson, P., & Löwstedt, J. (2023). Distributed school leadership: Making sense of the educational infrastructure. Educational Management Administration & Leadership, 51(1), 138-156. https://doi:10.30495/mlseo.2023.698780 [DOI:10.1177/1741143220973668]
24. Larsson, P., & Löwstedt, J. (2023). Distributed school leadership: Making sense of the educational infrastructure. Educational Management Administration & Leadership, 51(1), 138-156. https://doi:10.30495/mlseo.2023.698780 [DOI:10.1177/1741143220973668]
25. Li, L., & Liu, Y. (2022). An integrated model of principal transformational leadership and teacher leadership that is related to teacher self-efficacy and student academic performance. Asia Pacific Journal of Education, 42(4), 661-678. https://doi:10.30495/mlseo.2023.698780 [DOI:10.1080/02188791.2020.1806036]
26. Liu, Y., Bellibaş, M. Ş., & Gümüş, S. (2021). The effect of instructional leadership and distributed leadership on teacher self-efficacy and job satisfaction: Mediating roles of supportive school culture and teacher collaboration. Educational Management Administration & Leadership, 49(3), 430-453. https://doi:10.22034/esbam.2023.386459.1007 [DOI:10.1177/1741143220910438]
27. Lorentzen, A. C. R. (2022). Digital transformation as distributed leadership: Firing the change agent. Procedia Computer Science, 196, 245-254. [DOI:10.1016/j.procs.2021.12.011]
28. Louis, K. S., Mayrowetz, D., Smiley, M. & Murphy, J. (2009). The Role of Sensemaking and Trust in Developing Distributed Leadership. In A. Harris, Distributed Leadership (pp. 157-180). London: springer https://doi:10.22034/ijes.2021.531456.1064 [DOI:10.1007/978-1-4020-9737-9_9]
29. Murphy, G., & Brennan, T. (2022). Enacting distributed leadership in the republic of Ireland: Assessing primary school principals' developmental needs using constructive developmental theory. Educational Management Administration & Leadership, 17411432221086850. [DOI:10.1177/17411432221086850]
30. Rumeli, M. S., Rami, A. A. M., Wahat, N. W. A., & Samsudin, S. (2022). Distributive Leadership Roles for Primary School Teachers' Efficiency in New Norm: Focus Group Analysis. Asian Journal of University Education, 18(1), 217-230. https://doi:10.22034/esbam.2023.386459.1007 [DOI:10.24191/ajue.v18i1.17190]
31. Torres, D. G. (2019). Distributed leadership, professional collaboration, and teachers' job satisfaction in US schools. Teaching and Teacher Education, 79, 111-123. https://doi:10.22034/esbam.2023.386459.1007 [DOI:10.1016/j.tate.2018.12.001]
32. Weber, E. P. (1999). The question of accountability in historical perspective: From Jackson to contemporary grassroots ecosystem management. Administration & Society, 31(4), 451-494. https://doi:10.22034/esbam.2023.386459.1007 [DOI:10.1177/00953999922019201]
33. Woods, P. A., Bennett, N., Harvey, J. A. & Wise, C. (2004). Variabilities and Dualities in Distributed Leadership. Educational Management Administration & Leadership, 32(4) 439-457. [DOI:10.1177/1741143204046497]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)