پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 138 - ( تابستان 1403(شهریور)، 1403 )                   جلد 23 شماره 138 صفحات 242-225 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydari P, Manzari Tavakoli A, Manzari Tavakoli H, Soltani A. (2024). Designing a model of academic adjustment based on educational engagement, the mediatory role of academic buoyancy in students of secondary school in Yazd province. Journal of Psychological Science. 23(138), 225-242. doi:10.52547/JPS.23.138.1509
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2233-fa.html
حیدری پویا، منظری توکلی علیرضا، منظری توکلی حمدلله، سلطانی امان الله.(1403). طراحی مدل سازگاری تحصیلی مبتنی بر اشتیاق تحصیلی با نقش میانجی پایستگی تحصیلی دانش‌آموزان مجله علوم روانشناختی 23 (138) :242-225 10.52547/JPS.23.138.1509

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2233-fa.html


استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاداسلامی، کرمان، ایران ، a.manzari@iauk.ac.ir
چکیده:   (1325 مشاهده)
زمینه: مهم ­ترین نگرانی در مدارس امروزی ناسازگاری تحصیلی است. بدرفتاری و ناسازگاری دانش­ آموزان کل فرآیند یادگیری را تحت تأثیر قرار می ­دهد. مسئله این است که روابط متغیرهای مختلفی با سازگاری تحصیلی تأیید شده است اما روابط متغیرهایی مانند اشتیاق تحصیلی و پایستگی تحصیلی در قالب روابط ساختاری مغفول واقع شده است و در این زمینه شکاف تحقیقاتی عمده‌ای وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل سازگاری تحصیلی مبتنی بر اشتیاق تحصیلی با نقش میانجی پایستگی تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه استان یزد بود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع دوره دوم متوسطه استان یزد در سال تحصیلی 1402-1401 بود. از طریق روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 420 دانش‌آموز (223 پسر و 197 دختر) از دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه استان یزد انتخاب شدند. جهت سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه‌های اشتیاق تحصیلی (فردریکز، بلومنفیلد، پاریس، 2004)، سازگاری تحصیلی (سینها و سینک، 1993)، پایستگی تحصیلی (مارتین و مارش، 2008) استفاده شد. جهت بررسی رابطه بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون و جهت بررسی پیش‌بینی متغیر وابسته بر‌اساس متغیر مستقل و نقش واسطه‌ای از آزمون مدل ساختاری به روش تحلیل مسیر در آزمون بوت استراپ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از طریق مدل‌یابی معادلات ساختاری و با نرم افرار SPSS24 و نرم­افزار AMOS22 انجام شد.
یافته ­ها: نتایج مدل‌یابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل نهایی از برازش مطلوبی برخوردار است. یافته‌های پژوهش حاضر نشان دادکه اشتیاق تحصیلی با ضریب استاندارد 0/28، قادر گردیده به صورت مثبت در سطح معنی ­داری 0/01، سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان را پیش­‌بینی کند، اشتیاق تحصیلی با ضریب استاندارد 26/0، قادر گردیده به صورت مثبت در سطح معنی­ داری 0/01، پایستگی تحصیلی دانش‌آموزان را پیش‌بینی کند و پایستگی تحصیلی با ضریب استاندارد 0/47 قادر گردیده به صورت مثبت در سطح معنی ­داری 0/01، سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان را پیش‌بینی کند، همچنین اشتیاق تحصیلی از طریق نقش واسطه‌ای پایستگی تحصیلی بر سازگاری تحصیلی با ضریب 0/12 به صورت مثبت با شاخص (0/30 =VAF) در سطح معنی‌داری 0/01، به صورت غیرمستقیم تأثیر گذاشته است.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش می‌تواند اطلاعات مفیدی را برای معلمان، مشاوران تحصیلی و مسئولین آموزشی و پژوهشگران در زمینه سازگاری تحصیلی و کاهش مشکلات آموزشی دانش‌آموزان فراهم کند. با توجه به اینکه اشتیاق تحصیلی و پایستگی تحصیلی پیش‌بینی‌کننده قوی سازگاری تحصیلی هستند. بنابراین می‌توان با افزایش اشتیاق تحصیلی و پایستگی تحصیلی دانش‌آموزان، با ناسازگاری تحصیلی مقابله کرد و سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان را در مدارس افزایش داد.
متن کامل [PDF 1252 kb]   (702 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/8/21 | پذیرش: 1402/10/30 | انتشار: 1403/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)