پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 140 - ( پاییز 1403(آبان)، 1403 )                   جلد 23 شماره 140 صفحات 198-183 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valeh A, afrasiabi R, soleiman pour M. (2024). Explaining the structural model of knowledge sharing behavior based on the benefits of knowledge sharing with the mediator of organizational psychological space. Journal of Psychological Science. 23(140), 183-198. doi:10.61186/jps.23.140.183
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2267-fa.html
واله اعظم، افراسیابی رویا، سلیمان پورعمران محبوبه. تبیین مدل ساختاری رفتار اشتراک دانش براساس مزایای اشتراک گذاری دانش با میانجی گر فضای روانشناختی سازمانی مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (140) :198-183 10.61186/jps.23.140.183

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2267-fa.html


استادیار گروه مدیریت اموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران (نویسنده مسئول). ، royaafrassiabi1398@gmail.com
چکیده:   (609 مشاهده)
زمینه: به اشتراک  ­گذاری دانش فرصت  ­هایی را برای به حداکثر رساندن توان سازمان جهت افزایش کارایی و رسیدن به مزیت رقابتی فراهم می ­کند، ولی در دانشگاه­ها رفتار اشتراک دانش در بین کارکنان اتفاق نمی­ افتد و فرهنگ دانشی اغلب آن­ ها فردگرا است. بنابراین این مسئله یکی از چالش­ های بزرگ دانشگاه ­ها در مدیریت دانش است و نیازمند بسترسازی فضای روانشناختی سازمانی برای افزایش انگیزه اشتراک دانش در دانشگاه­ ها می ­باشد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری رفتار اشتراک دانش براساس مزایای اشتراک­گذاری دانش با میانجی­گر فضای روانشناختی سازمانی انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه­ پژوهش شامل تمامی کارکنان دانشگاه­ های فنی مهندسی تهران در سال 1401 بود که از بین این کارکنان، 400 نفر با روش نمونه  ­گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع ­آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه­ محقق ­ساخته شامل رفتار اشتراک دانش، مزایای اشتراک­ گذاری دانش و فضای روانشناختی سازمانی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها، از ضریب همبستگی پیرسون برای سنجش همبستگی زوجی متغیرها و معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مجذورات جزئی با نرم­افزار PLS-3 استفاده شد.
یافته ­ها: بر اساس نتایج شاخص­ های برازش، مدل ساختاری پژوهش از برازش خوبی برخوردار بود. تحلیل روابط مستقیم نیز نشان داد فضای روانشناختی سازمانی شامل سه بعد مشوق ­ها، فردی و مدیریتی با رفتار اشتراک دانش رابطه مثبت معنی ­داری دارند. همچنین مزایای اشتراک گذاری دانش بر رفتار اشتراک دانش به صورت مستقیم تأثیر معنی ­داری ندارد ولی با نقش میانجی فضای روانشناختی سازمانی می ­تواند بر رفتار اشتراک دانش تأثیرگذار باشد (05/0 P<).
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش می­ تواند به مدیران دانشگاه­ ها کمک کند برای پویایی و سرزندگی دانشگاه­ ها، با چاره ­اندیشی و ایجاد بستر مناسب و بهبود فضای روانشناختی سازمانی، علاوه بر حذف موانع موجود، زمینه بهبود و علاقه ­مندی بیشتر کارکنان به اشتراک دانش و فرصت نوآوری، توسعه و شکوفایی دانشگاه را فراهم کنند.
متن کامل [PDF 1275 kb]   (360 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/9/13 | پذیرش: 1403/10/1 | انتشار: 1403/6/6

فهرست منابع
1. توانگر مروستی، زهرا؛ محمدی‌فر، محمدعلی و امین بیدختی، علی‌اکبر (1399). طراحی مدل ساختاری عدالت سازمانی، تعیین پیشایندها (جو سازمانی، هوش هیجانی، ارزش‌های اخلاقی سازمان) و پیامدها (کار آفرینی سازمانی). علوم روانشناختی، 19 (86)، 171-181.
2. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1399.19.86.7.5
3. سرواحد، حسام؛ فرحبخش، کیومرث و عسگری، محمد (1400). تحلیل کیفی عوامل ساختاری اثرگذار بر آمادگی شغلی خلبانان مسافربری. علوم روانشناختی، 20 (100)، 550-537.
4. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1400.20.100.8.1
5. کیان‌راد، زهرا؛ فهیم‌نیا، فاطمه؛ محبوب، سیامک و اسمعلی‌گیوی، محمدرضا (1403). ارائه الگوی استقرار مدیریت دانش در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ایران. پژوهش‌نامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 13 (1)، 24-1.
7. مسرت، آیت؛ سلیمانی، مریم و قندهاری، محمدتقی (1402). نقش اعتماد به رهبری، اشتراک دانش و کیفیت سیستم‌‌های اطلاعاتی بر نوآوری و انگیزه کارکنان کتابخانه‌های عمومی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 29 (1)، 146-128.
8. http://dx.doi.org/10.61186/publij.29.1.128
9. نجف‌پور مقدم، پروین؛ بیرانوند، علی و راسخ جهرمی، عرفانه (1402). بررسی تأثیر جو سازمانی بر اشتراک دانش و رفتار کار نوآورانه (موردمطالعه: شرکت‌های دانش‌بنیان استان فارس). کتابداری و اطلاع رسانی، 13 (2)، 216-197.
11. هادیان، حامد و رحیمی، حمید (1401). تأثیر رهبری اصیل بر نوآوری‎ ‎سازمانی: نقش میانجی تسهیم دانش و سرمایه‌ اجتماعی (مورد مطالعه: ‌کارکنان دانشگاه کاشان)‌. کارافن، 19 (1)، 208-181.
12. https://karafan.tvu.ac.ir/article_139693.html?lang=en Al-Kurdi, O. F., El-Haddadeh, R., & Eldabi, T. (2020). The role of organisational climate in managing knowledge sharing among academics in higher education. International Journal of Information Management, 50, 217-227. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2019.05.018]
13. Argote, L. (2024). Knowledge Transfer Within Organizations: Mechanisms, Motivation, and Consideration. Annual Review of Psychology, 75, 405-431. [DOI:10.1146/annurev-psych-022123-105424] [PMID]
14. Arjoun, A., Boudabbous, S. (2024). Knowledge Management: A Challenge for The Company. International Journal of Business and Management Review, 12 (1), 81-95. [DOI:10.37745/ijbmr.2013/vol12n18195]
15. Ayat, M., Soleimani, M., Ghandehari, M.T. (2023). The role of trust in leadership, knowledge sharing and quality of information systems on innovation and motivation of public library staff. Research on Information Science and Public Libraries, 29 (1), 128-146. (Persian). http://dx.doi.org/10.61186/publij.29.1.128 [DOI:10.61186/publij.29.1.128]
16. Baher, A. (2023). Organizational Climate in Contemporary Higher Education Organizations. Annals of Bioethics & Clinical Applications, 6 (2), 000256. [DOI:10.23880/abca-16000256]
17. Dash, D., Farooq, R., & Upadhyay, S. (2023). Linking workplace ostracism and knowledge hoarding via organizational climate: a review and research agenda. International Journal of Innovation Science, 15(1), 135-166. [DOI:10.1108/IJIS-05-2021-0080]
18. Gamlath, S., & Wilson, T. (2022). Dimensions of student-to-student knowledge sharing in universities. Knowledge Management Research & Practice, 20(4), 542-556. [DOI:10.1080/14778238.2020.1838961]
19. Hadian, H., & Rahimi, H. (2022). The Impact of Authentic Leadership on Organizational Innovation: The Mediating Role of Knowledge Sharing and Social Capital (Case Study: Staff at University of Kashan). Karafan Quarterly Scientific Journal, 19 (1), 181-208. (Persian). https://karafan.tvu.ac.ir/article_139693.html?lang=en
20. Jokanovic, B., Zivlak, N., Okanović, A., Ćulibrk, J., & Duđak, L. (2020). The model of knowledge management based on organizational climate. Sustainability, 12(8), 3273. [DOI:10.3390/su12083273]
21. Kakhki, M. K., Hadadian, A., Joyame, E. N., & Asl, N. M. (2020). Understanding librarians' knowledge sharing behavior: The role of organizational climate, motivational drives and leadership empowerment. Library & Information Science Research, 42(1), 100998. [DOI:10.1016/j.lisr.2019.100998]
22. Kianrad, Z., Fahimnia, F., Mahboob, S., & Esmaili Givi, M. (2023). Presentation the Model for Implementing Knowledge Management at the Iran Public Libraries Foundation. Library and Information Science Research, 13(1), 162-185. (Persian). [DOI:10.22067/infosci.2023.74162.1078]
23. Kitogo, A. S., & Lovett, J. C. (2023). Multi-level Analysis of Climate Knowledge Management in Tanzania. International Journal of Social Science Research and Review, 6(3), 249-274. [DOI:10.47814/ijssrr.v6i3.893]
24. Lopez, S., Yepes, V. (2024). Visualizing the Future of Knowledge Sharing in SMEs in theConstruction Industry: A VOSviewer Analysis of EmergingTrends and Best Practices. Advances in Civil Engineering, 6657677. [DOI:10.1155/2024/6657677]
25. Marwan, J, & Utama, Z.M. (2024). Can Knowledge Sharing and Work Proffesionalism Create aConducive Organizational Climate? International Journal of Human Capital Management, 8(1), 58-72. [DOI:10.21009/IJHCM.08.01.7]
26. Najafpour Moghadam, P., Biranvand, A., & Rasekh Jahromi, E. (2023). Investigating the Effect of Organizational Climate on Knowledge Sharing and Innovative Work Behavior (Case Study: Knowledge-Based Companies in Fars Province). Library and Information Science Research, 13(2), 197-216. (Persian). [DOI:10.22067/infosci.2023.77844.1126]
27. Olatokun, W., Njideaka, T. M. A. (2020). Knowledge sharing practices among catalogu-ers in Nigeria's academic libraries. Library Management, 41(4/5), 295-309. [DOI:10.1108/LM-12-2019-0090]
28. Sarvahed, H., Farahbakhsh, K., Asgari, M. (2021). Qualitative analysis of structural factors affecting the job readiness of passenger pilots. Journal of Psychological Science. 20(100), 537-550. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1400.20.100.8.1
29. Tavangarmarvasti, Z., Mohmadifar, M.A., Aminbaidokhti, A.A. (2020). Designing a structural model of organizational justice, determining antecedents (organizational climate, emotional intelligence, organizational ethical values) and outcomes (organizational entrepreneurship). Journal of Psychological Science. 19 (86), 171-181. (Persian). http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1399.19.86.7.5
30. Tian, Y., Mao, L., Zhou, M., Cao, Q. (2021). Knowledge-based psychological ownership and knowledge hiding: The roles of loss of knowledge power and emotional intelligence. Social Behavior and Personality: An international journal, 49, 1-13. [DOI:10.2224/sbp.10530]
31. Tiwari, S. P. (2022). Knowledge management strategies and emerging technologies - An overview of the underpinning concepts. International Journal of Innovative Technologies in Economy, 1(37), 1-15. [DOI:10.31435/rsglobal_ijite/30032022/7791]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)