پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 143 - ( زمستان 1403(بهمن)، 1403 )                   جلد 23 شماره 143 صفحات 154-135 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nignam K, Pirani Z, Zangenehmotlagh F. (2025). Evaluating the efficacy of mindfulness training based on stress reduction and time management skill training on academic excitement and academic enthusiasm. Journal of Psychological Science. 23(143), 135-154. doi:10.52547/JPS.23.143.2705
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2285-fa.html
نیگ نام خدیجه، پیرانی ذبیح، زنگنه مطلق فیروزه. هم ‌سنجی اثربخشی آموزش ذهن ‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و آموزش مهارت مدیریت زمان بر هیجان ‌های تحصیلی و اشتیاق تحصیلی مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (143) :154-135 10.52547/JPS.23.143.2705

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2285-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. ، zabih.pirani@iau.ac.ir
چکیده:   (958 مشاهده)
زمینه: امروزه تعلیم‌وتربیت به دنبال توسعه کیفیت آموزش - یادگیری، فضاهای آموزشی، تسهیل رشد همه‌جانبه‌ی شخصیت و توانمندسازی فردی دانش‌آموزان باهدف آماده‌سازی آنان به‌عنوان قشر کارآمد و آینده‌سازان جوامع است؛ بنابراین شناسایی فاکتورهایی که منجر به ارتقای پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
هدف: هدف پژوهش حاضر هم‌سنجی اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و مهارت مدیریت زمان بر هیجان‌های تحصیلی و اشتیاق تحصیلی بود.
روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان ری در سال تحصیلی 1399-1398 بود که ازطریق غربال‌گری از نتایج پیش‌آزمون، 45 دانش‌آموز انتخاب و در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (15 نفر) به شیوه تصادفی ساده جایگذاری شدند. گروه آزمایشی اول مداخله ذهن‌آگاهی مبتنی‌برکاهش استرس برگرفته از کتاب زندگی پردردسر (کابات زین، 2005) به ­مدت 8 جلسه و گروه آزمایشی دوم مهارت مدیریت­  زمان (تریسی و بریان، 2008) به مدت 10 جلسه آموزش دریافت‌کردند. برای جمع ­آوری داده­ ها از پرسشنامه­ های هیجان‌های تحصیلی (پکران و همکاران، 2005) و اشتیاق تحصیلی (اسکاوفیلی و همکاران، 2002) استفاده شد. تحلیل داده ­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه‌وتحلیل آماری در نرم ­افزار SPSS نسخه 26 قرار گرفت.
یافته ‌ها: نتایج نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و مهارت مدیریت زمان بر هیجان‌های تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان در سطح معناداری 001/0 ˂P اثربخش بوده است. همچنین نتایج نشان داد که ذهن‌آگاهی بر مؤلفه‌های امید، خشم و اضطراب و مؤلفه مجذوب تحصیل شدن و مدیریت زمان نیز بر مؤلفه‌های لذت و خستگی و مؤلفه‌های اشتیاق تحصیلی و وقف تحصیل شدن در سطح معناداری 001/0 ˂P اثربخش‌تر بوده است.
نتیجه‌ گیری: می‌توان نتیجه گرفت که به‌کارگیری مداخله‌های آموزشی در فرآیندهای تحصیلی، زمینه‌ساز تنظیم هیجانات و افزایش اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان خواهد بود.
متن کامل [PDF 1441 kb]   (618 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/29 | پذیرش: 1402/11/30 | انتشار: 1403/7/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)