Rostami R, Badinlou F, Hasanzadeh Namin F. (2015). Effect of neurofeedback on sustaining attention in children with attention deficit-hyperactivity disorder.
Journal of Psychological Science.
14(55), 389-402.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-229-fa.html
دانشگاه آزاد ، F.hnamin@gmail.com
چکیده: (2438 مشاهده)
هدف از مطالعۀ حاضر بررسی تأثیر درمان پسخوراند عصبی در توجه پایدار کودکان دارای اختلال کمبود توجه- فزونکنشی است. برای این منظور 36 نفر کودک (21 پسر و 15 دختر) بهعنوان آزمودنی انتخاب گشته و تحت شرایط آزمایشی قرار داده شدند. از آزمون عملکرد پیوسته دیداری و شنیداری یکپارچه بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون برای بررسی عملکرد پیوسته و توجه پایدار استفاده گردید. بعد از 40 جلسه درمان پسخوراند عصبی تقویت ریتم حسی- حرکتی (12-15) و امواج بتا (15-18)، تحلیل آزمون T همبسته نشان داد بین پیشآزمون و پسآزمون در کل آزمودنیها تفاوت معنادار وجود دارد (0/001p<). همچنین نتایج تحلیل T مستقل بین دختران و پسران تفاوت معناداری را نشان نداد. از این روی آزمون عملکرد پیوسته دیداری و شنیداری یکپارچه روشی مناسب برای بررسی توجه پایدار در کودکان با اختلال کمبود توجه- فزونکنشی است. همچنین درمان پسخوراند عصبی در افزایش توجه خصوصاً توجه پایدار تأثیر دارد و می تواند بهعنوان درمانی غیر دارویی بهکار رود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/4/28 | پذیرش: 1398/4/28 | انتشار: 1398/4/28
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |