پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 139 - ( پاییز 1403(مهر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 139 صفحات 279-263 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

balochi.marj F, zare P, Soleimani H. (2024). Investigating the effect of positive psychology on improving hope, happiness and psychological flexibility of female elementary school teachers in Rafsanjan city. Journal of Psychological Science. 23(139), 263-279. doi:10.52547/JPS.23.139.263
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2314-fa.html
بلوچی مرج فائزه، زارع پریسا، سلیمانی حکیمه. بررسی اثربخشی روانشناسی مثبت‌گرا بر بهبود امیدواری، شادکامی و انعطاف‌پذیری روانشناختی معلمان زن مقطع ابتدایی شهر رفسنجان مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (139) :279-263 10.52547/JPS.23.139.263

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2314-fa.html


استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، parisa.zare@pnu.ac.ir
چکیده:   (443 مشاهده)
زمینه: روانشناسی مثبت‌گرا مطالعۀ علمی کارکردهای بهینه و مطلوب انسانی است. با توجه به مطالعات پژوهشگر، مشخص شد که در حوزه تأثیر روانشناسی مثبت‌ گرا بر بهبود امیدواری، شادکامی و انعطاف ‌پذیری روانشناختی معلمان زن، پژوهش های کمتری انجام شده است و بیشتر در حوزه های تأثیر روانشناسی مثبت گرا بر شادکامی و امیدواری سالمندان، شادکامی افراد دارای افسردگی، تأثیر روانشناسی مثبت گرا بر زندگی و شادکامی، انعطاف پذیری، کاهش استرس و تأثیر مثبت اندیشی بر تقویت و بهبود ارتباط با خود و دیگران انجام شده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روانشناسی مثبت‌گرا بر بهبود امیدواری و شادکامی و انعطاف‌پذیری روانشناختی معلمان زن مقطع ابتدایی شهر رفسنجان بود.
روش: روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان زن مقطع ابتدایی شهر رفسنجان در سال تحصیلی 1400-1401 می‌باشد که تعداد آن‌ها 510 نفر می‌باشد. از بین این معلمان 40 نفر به صورت نمونه‌گیری در دسترس در دو گروه 20 نفر آزمایش و گواه انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پژوهش، بسته آموزش روانشناسی مثبت‌گرا (سلیگمن و همکاران، 2005) و پرسشنامه‌های امیدواری (‌اسنایدر، 2000)، شادکامی (هیلز و آرگیل، 2002) و انعطاف‌پذیری روانشناختی (دنیس و وندروال، 2010) بود. جلسات درمانی شامل 8 جلسه هفته‌ای یک جلسه و هر جلسه 90 دقیقه بود که به صورت مجازی با استفاده از نرم افزار اسکایپ برگزار شد. در نهایت نمرات این افراد با گروه کنترل مقایسه و مورد تجزیه ‌و تحلیل آماری قرار گرفت. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره با نرم افزار SPSS-20 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج بیانگر آن است که آموزش روانشناسی مثبت‌گرا بر بهبود امیدواری معلمان با اندازه اثر (0/86) بر بهبود شادکامی معلمان با اندازه اثر (0/89) و بر بهبود انعطاف‌پذیری روانشناختی معلمان با اندازه اثر (0/97) تأثیرگذار است.
نتیجه ‌گیری: نتایج نشان داد آموزش روانشناسی مثبت‌گرا بر بهبود امیدواری، بهبود شادکامی و بهبود انعطاف پذیری روانشناختی معلمان تأثیر دارد. روان درمانی مثبت به معلمان کمک می کند تا بتوانند تمامی اتفاقات منفی که در زندگی رخ می دهد را با اتفاقات مثبت سازگار کرده و در زندگی خود به تعادل برسند.

 
متن کامل [PDF 1173 kb]   (247 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/18 | پذیرش: 1402/12/21 | انتشار: 1403/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)