پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 146 - ( بهار 1404(اردیبهشت)، 1404 )                   جلد 24 شماره 146 صفحات 279-255 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

fatehi H A, vasefian F, arab hashemi M. (2025). Investigating The Level of Critical Thinking Usage in the Formulation of the Curriculum of the Middle School. Journal of Psychological Science. 24(146), 255-279.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2333-fa.html
فاتحی حسینعلی، واصفیان فرزانه، عرب هاشمی ملیحه. بررسی میزان بهره‌گیری تفکر انتقادی در تدوین عناصرهدف و فعالیت‌های یاددهی و یادگیری برنامه درسی در دوره متوسطه اول مجله علوم روانشناختی 1404; 24 (146) :279-255

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2333-fa.html


استادیار گروه علوم تربیتی، واحد میمه، دانشگاه آزاداسلامی، میمه، ایران. ، farzaneh_vasefian@yahoo.com
چکیده:   (278 مشاهده)
چکیده
زمینه:
تفکر انتقادی یکی از موضوعات اصلی است که در هر برنامه درسی فارغ از محتوای موضوعی بایستی در نظر گرفته شود. با بررسی ادبیات این حوزه به ویژه در دوره اول متوسطه پژوهشی که به بررسی میزان بهره¬گیری از این سازه پراهمیت در برنامه های درسی بپردازد یافت نشد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان بهره¬گیری تفکر انتقادی در تدوین عناصرهدف و فعالیت های یاددهی و یادگیری برنامه درسی در دوره متوسطه اول انجام شد.
روش: در پژوهش حاضر، از طرح ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی استفاده شد. در بخش کیفی، از روش پدیدارشناسی و در بخش کمی، از روش توصیفی – پیمایشی بهره گرفته شده است. در بخش کیفی با 11 نفر از اساتید دانشگاه‌ها، دبیران و کارشناسان که در حوزه اهداف و برنامه درسی اهل نظر هستند، مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. ابزار جمع آوری داده های پژوهش مصاحبه نیمه¬ساختاریافته و پرسشنامه مستخرج از بخش کیفی بوده است. جامعه آماری بخش کمی دبیران و کارشناسان در آموزش و پرورش بودند که به روش خوشه ای چندمرحله¬ای، تعداد 300 نفر انتخاب شدند. برای تعیین روایی سؤال‌های مصاحبه و پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل داده-های پژوهش در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تی استیودنت) در نرم افزار spss نسخه 26 بهره گرفته شد.
یافته ها: یافته های کیفی پژوهش حاکی از آن بود که 30 شاخص از منظر مصاحبه‌شوندگان مهم‌ترین شاخص های اهداف و 33 شاخص مهمترین شاخص های فرایند یاددهی یادگیری بودند و می توان از شاخص های شناسایی شده برای ارزشیابی و بازنگری اهداف و فرایند دروس دوره متوسطه اول استفاده نمود. یافته های کمی نشان داد میانگین عمل به شاخص های اهداف و فرایند برای دروس دوره متوسطه اول نامطلوب بوده و نیاز به توجه بیشتری دارد.
نتیجه‌گیری: تفکر انتقادی بسان یک بعد پایه‌ای و مهم در زنجیر نظام آموزشی کشور به ویژه در دوره متوسطه اول توجه نشده است و گاهاً در برخی از موارد مورد غفلت قرار گرفته است. در طراحی فعالیت های آموزشی باید اهدافی چون توسعه احساس مسئولیت دانشجویان، تقویت یادگیری، آموزش مهارت های مطالعه، استقلال در یادگیری و فعال بودن مدنظر قرار گیرد.

 
متن کامل [PDF 1440 kb]   (103 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/8 | پذیرش: 1403/11/2 | انتشار: 1403/11/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)