Kamangar F, Makvandi B, Homaei R, Bakhtiarpour S, Alizadeh M. (2024). Presenting the causal model of academic engagement based on self-regulation and internet addiction with the mediation of academic ethics in students of second secondary school in Ahvaz city.
Journal of Psychological Science.
22(132), 281-300. doi:
10.52547/JPS.22.132.281 URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-2384-fa.html
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. ، b.makvandi@iauahvaz.ac.ir
چکیده: (509 مشاهده)
زمینه: نتایج پژوهش ها نشان می دهد، افراد خودنظم جو، دارای درگیری تحصیلی هستند و وابستگی افراطی به اینترنت در دانش آموزان می تواند، نه تنها درکاهش سلامت روان، بلکه در عملکرد تحصیلی آنها تأثیر بگذارد. پژوهش هایی مرتبط با درگیری تحصیلی انجام شده است. اما در رابطه درگیری تحصیلی با اخلاق تحصیلی، نحوه استفاده از اینترنت و مشکلات بین دانش آموزان جامعه شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش، ارائه مدل ساختاری درگیری تحصیلی بر اساس خودنظم جویی و اعتیاد به اینترنت با میانجی گری اخلاق تحصیلی در دانش آموزان بود.
روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری را دانش آموزان دختر در مقطع متوسطه دوره دوم شهر اهواز تشکیل دادندکه 358 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه خودنظم جویی بوفارد (1995)، اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)، درگیری تحصیلی ریو (2013) و اخلاق تحصیلی گل پرور (1389)، تحلیل گردیدند. داده ها با روش معادلات ساختاری و در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 26 وآموس نسخه 26 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج معادلات ساختاری نشان دادکه مسیرهای مستقیم خودنظم جویی، اعتیاد به اینترنت و اخلاق تحصیلی به درگیری تحصیلی و خودنظم جویی به اخلاق تحصیلی از نظر آماری (05/0 >P)، معنادار شدند. ولی مسیر مستقیم اعتیاد به اینترنت به اخلاق تحصیلی، معنادار نبود. نتایج نشان دادکه در مسیرهای غیرمستقیم، مسیر خودنظم جویی به درگیری تحصیلی از طریق اخلاق تحصیلی، معنادار (05/0 >P)، بود ولی مسیر اعتیاد به اینترنت به درگیری تحصیلی از طریق اخلاق تحصیلی، معنادار نبود.
نتیجه گیری: نتایج نشان دادکه اخلاق تحصیلی می تواند نقش میانجی بین خودنظم جویی با درگیری تحصیلی در دانش آموزان داشته باشد. در نتیجه می توان بیان نمودکه خودنظم جویی، نقش مؤثری درتقویت اخلاق تحصیلی و افزایش سطح کارایی درگیری تحصیلی دانش آموزان دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/9/17 | پذیرش: 1402/11/20 | انتشار: 1402/12/1
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |