پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 132 - ( زمستان 1402(اسفند)، 1402 )                   جلد 22 شماره 132 صفحات 300-281 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamangar F, Makvandi B, Homaei R, Bakhtiarpour S, Alizadeh M. (2024). Presenting the causal model of academic engagement based on self-regulation and internet addiction with the mediation of academic ethics in students of second secondary school in Ahvaz city. Journal of Psychological Science. 22(132), 281-300. doi:10.52547/JPS.22.132.281
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2384-fa.html
کمانگر فروزان، مکوندی بهنام، همائی رضوان، بختیارپور سعید، علی زاده مرجان. ارائه مدل ساختاری درگیری تحصیلی بر اساس خودنظم جویی و اعتیاد به اینترنت با میانجی گری اخلاق تحصیلی در دانش آموزان دختر مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (132) :300-281 10.52547/JPS.22.132.281

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2384-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. ، b.makvandi@iauahvaz.ac.ir
چکیده:   (509 مشاهده)
زمینه: نتایج پژوهش­ ها نشان می ­دهد، افراد خودنظم­ جو، دارای درگیری تحصیلی هستند و وابستگی افراطی به اینترنت در دانش ­آموزان می تواند، نه تنها درکاهش سلامت­ روان، بلکه در عملکرد تحصیلی آن­ها تأثیر بگذارد. پژوهش ­هایی مرتبط با درگیری تحصیلی انجام شده است. اما در رابطه درگیری تحصیلی با اخلاق تحصیلی، نحوه استفاده از اینترنت و مشکلات بین دانش­ آموزان جامعه شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش، ارائه مدل ساختاری درگیری تحصیلی بر اساس خودنظم­ جویی و اعتیاد به اینترنت با میانجی ­گری اخلاق تحصیلی در دانش ­آموزان بود.
روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری را دانش ­آموزان دختر در مقطع متوسطه دوره دوم شهر اهواز تشکیل دادندکه 358 نفر به روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه­ای نسبی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ­ها با استفاده از پرسشنامه خودنظم ­جویی بوفارد (1995)، اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)، درگیری تحصیلی ریو (2013) و اخلاق تحصیلی گل ­پرور (1389)، تحلیل گردیدند. داده­ ها با روش معادلات ساختاری و در نرم ­افزار اس ­پی ­اس ­اس نسخه 26 وآموس نسخه 26 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج معادلات ساختاری نشان دادکه مسیرهای مستقیم خودنظم­ جویی، اعتیاد به اینترنت و اخلاق تحصیلی به درگیری تحصیلی و خودنظم ­جویی به اخلاق تحصیلی از نظر آماری (05/0 >P)، معنادار شدند. ولی مسیر مستقیم اعتیاد به اینترنت به اخلاق تحصیلی، معنادار نبود. نتایج نشان دادکه در مسیرهای غیرمستقیم، مسیر خودنظم ­جویی به درگیری تحصیلی از طریق اخلاق تحصیلی، معنادار (05/0 >P)، بود ولی مسیر اعتیاد به اینترنت به درگیری تحصیلی از طریق اخلاق تحصیلی، معنادار نبود.
نتیجه‌ گیری: نتایج نشان دادکه اخلاق تحصیلی می ­تواند نقش میانجی بین خودنظم ­جویی با درگیری تحصیلی در دانش ­آموزان داشته باشد. در نتیجه می ­توان بیان نمودکه خودنظم ­جویی، نقش مؤثری درتقویت اخلاق تحصیلی و افزایش سطح کارایی درگیری تحصیلی دانش­ آموزان دارد.
متن کامل [PDF 1617 kb]   (212 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/17 | پذیرش: 1402/11/20 | انتشار: 1402/12/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)