پیام خود را بنویسید
دوره 14، شماره 54 - ( 6-1394 )                   جلد 14 شماره 54 صفحات 225-208 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Z, Kord Noghabi R, Farhadi M. (2015). Prediction of teacher clarity based on the personality super traits . Journal of Psychological Science. 14(54), 208-225.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-240-fa.html
اکبری زهرا، کردنوقابی رسول، فرهادی مهران. پیش بینی روشنی بیان معلمان بر اساس رگه‌های بزرگ شخصیتی (OCEAN) مجله علوم روانشناختی 1394; 14 (54) :225-208

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-240-fa.html


دانشگاه بوعلی سینا ، Zahraakbari84@Yahoo.com
چکیده:   (2792 مشاهده)
در زمینۀ عوامل مؤثر بر میزان یادگیری دانش‌آموزان، به نقش تأثیرگذار سبک بیان معلمان اشاره شده است. هدف پژوهش حاضر، تبیین و پیش ­بینی روشنی بیان معلم بر اساس پنج رگۀ بزرگ شخصیتی (برونگردی، تجربه­ پذیری، روان ­آزردگی­ گرایی، دلپذیری، وجدانی بودن)، سن و وضعیت شغلی بود. به‌همین ‌منظور، 100 نفر از دبیران زن دبیرستان ­های شهر همدان از رشته ­های مختلف علوم­ انسانی به روش خوشه­ ای چندمرحله ­ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از «پرسشنامۀ­ شخصیت گلدبرگ» و «پرسشنامه روشنی بیان لادکاوسکی» استفاده شد. برای هر معلم 20 دانش ­آموز و در مجموع 2000 دانش­ آموز روشنی بیان کل معلمان را ارزیابی نمودند. یافته ­های پژوهش بر اساس تحلیل رگرسیون نشان داد، متغیرهای پیش­ بین سهم معنی‌داری از واریانس روشنی بیان را تبیین می­ کنند. رگه‌های شخصیتی «روان­ آزردگی­ گرایی» به‌صورت منفی، و «برونگردی» و «دلپذیری» به‌صورت مثبت می­ توانند روشنی بیان معلم را پیش ­بینی کنند. اما رگه‌های شخصیتی  «تجربه‌پذیری» «وجدانی بودن»، و ویژگی های جمعیت شناختی سن، سابقۀ ­کاری  و سطح ­تحصیلات نمی­ توانند روشنی بیان معلم را پیش ­بینی کنند. بنابراین باتوجه به یافته ­های پژوهش، فن آموزشی روشنی بیان با عوامل شخصیتی معلم مرتبط است، اما با سن، سابقه­ کاری و سطح تحصیلات معلم مرتبط­ نیست.
متن کامل [PDF 534 kb]   (1479 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/29 | پذیرش: 1398/4/29 | انتشار: 1398/4/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)