دانشگاه بوعلی سینا ، Zahraakbari84@Yahoo.com
چکیده: (2792 مشاهده)
در زمینۀ عوامل مؤثر بر میزان یادگیری دانشآموزان، به نقش تأثیرگذار سبک بیان معلمان اشاره شده است. هدف پژوهش حاضر، تبیین و پیش بینی روشنی بیان معلم بر اساس پنج رگۀ بزرگ شخصیتی (برونگردی، تجربه پذیری، روان آزردگی گرایی، دلپذیری، وجدانی بودن)، سن و وضعیت شغلی بود. بههمین منظور، 100 نفر از دبیران زن دبیرستان های شهر همدان از رشته های مختلف علوم انسانی به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از «پرسشنامۀ شخصیت گلدبرگ» و «پرسشنامه روشنی بیان لادکاوسکی» استفاده شد. برای هر معلم 20 دانش آموز و در مجموع 2000 دانش آموز روشنی بیان کل معلمان را ارزیابی نمودند. یافته های پژوهش بر اساس تحلیل رگرسیون نشان داد، متغیرهای پیش بین سهم معنیداری از واریانس روشنی بیان را تبیین می کنند. رگههای شخصیتی «روان آزردگی گرایی» بهصورت منفی، و «برونگردی» و «دلپذیری» بهصورت مثبت می توانند روشنی بیان معلم را پیش بینی کنند. اما رگههای شخصیتی «تجربهپذیری» «وجدانی بودن»، و ویژگی های جمعیت شناختی سن، سابقۀ کاری و سطح تحصیلات نمی توانند روشنی بیان معلم را پیش بینی کنند. بنابراین باتوجه به یافته های پژوهش، فن آموزشی روشنی بیان با عوامل شخصیتی معلم مرتبط است، اما با سن، سابقه کاری و سطح تحصیلات معلم مرتبط نیست.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/4/29 | پذیرش: 1398/4/29 | انتشار: 1398/4/29
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |