پیام خود را بنویسید
دوره ۲۳، شماره ۱۴۰ - ( پاییز ۱۴۰۳(آبان)، ۱۴۰۳ )                   جلد ۲۳ شماره ۱۴۰ صفحات ۵۱-۳۵ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kafshchian Moghadam E, maleki H, sadeghi A. (2024). Designing a curriculum model for psychological skills in the fields of behavior and civic rights in primary education. Journal of Psychological Science. 23(140), 35-51. doi:10.61186/jps.23.140.35
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2400-fa.html
کفشچیان مقدم انسیه، ملکی حسن، صادقی علیرضا. طراحی الگوی برنامه‌درسی مهارت‌های روانشناختی در حوزه رفتار و حقوق شهروندی در آموزش دوره دوم ابتدایی مجله علوم روانشناختی ۱۴۰۳; ۲۳ (۱۴۰) :۵۱-۳۵ ۱۰,۶۱۱۸۶/jps.۲۳.۱۴۰.۳۵

URL: http://psychologicalscience.ir/article-۱-۲۴۰۰-fa.html


دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، moghaddam_baran@yahoo.com
چکیده:   (۵۲۴ مشاهده)
زمینه: آموزش مهارت ­های روانشناختی در حوزه مسائل شهروندی یکی از مهم ­ترین سرفصل ­ها در تدوین عناصر برنامه درسی دوره ابتدایی است؛ از طرفی رفتار حقوقی در آموزش دانش‌آموزان ابتدایی نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. بررسی ادبیات مربوط به حوزه شهروندی نشان می­دهد که الگوی بومی مناسبی برای برنامه درسی مهارت‌های روانشناختی در این حوزه وجود ندارد.
هدف: مطالعه حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی مهارت‌های روانشناختی حوزه شهروندی به دانش آموزان دوره دوم ابتدایی انجام شده است.
روش: روش پژوهش حاضر داده‌بنیاد بود. جامعه آماری شامل تمامی متخصصان حوزه تعلیم و تربیت ابتدایی بود که از میان آن‌ها 21 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها مصاحبه بود که داده‌های حاصل از آن از طریق کدگذاری باز، کذگذاری محوری و کدگذاری گزینشی انجام شد. تحلیل داده‌ها در نرم ­افزار مکس‌کیودا نسخه 12 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج این تحقیق به شکل الگویی متشکل از ۱۱ مقوله اصلی شامل شرایط علّی، برنامه ­ریزی عملکرد محور، شرایط زمینه ­ای، برنامه‌ریزی عملکرد محور زمینه‌ای (زمینه‌گرایی تربیتی و روانشناختی، اقتصادی، فرهنگی، و تفاوت‌های رفتاری عمل­گرایانه شهروندی) مداخله‌گر (ویژگی‌های معلم و فراگیر) راهبردها (اولیه، آموزشی و بازخوردی) و پیامدها (ارتقاء سطح عملکرد دانش­ آموز و ایجاد برنامه درسی پایدار) ارائه شد.
نتیجه‌گیری: ضروریست با توجه به اهمیت موضوع برنامه­ای راهبردی در برنامه درسی حقوق شهروندی برنامه آموزشی در سطح ادارات و مدارس تصویب و تدوین شود، این برنامه قاعدتاً باید ضمن توجه به اهداف مؤلفه‌های نظام آموزشی کشور با جنبه‌های حقوقی مدنیت سیاسی فرهنگی اجتماعی و اخلاقی اسناد بالادستی و از آن جمله سند نقشه جامع علمی کشور هماهنگ باشد.
متن کامل [PDF 1006 kb]   (۲۸۰ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/1/9 | پذیرش: 1403/10/1 | انتشار: 1403/6/6

فهرست منابع
۱. بدری گرگری، رحیم؛ مرادی، صمد و حسین‌پور، حامد (۱۳۹۰). تیپ‌های انگیزش یادگیری دانشجویان دانشگاه تبریز: مقایسه عملکرد شناختی، عاطفی و اجتماعی دانشجویان. فصلنامه پژوهش‌های نوین روانشناختی، ۶(۲۱)، ۴۲-۱۹.
2. https://psycnet.apa.org/record/2014-13391-003
۳. بشرپور، سجاد؛ طاهری فرد، مینا و محمدی، گلاویژ (۱۳۹۸). ویژگی‌های روانسنجی نسخه فارسی فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی هگزاکو-۲۴ سؤالی در دانشجویان. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، ۹(۳۶)، ۸۹-۶۵.
4. https://jem.atu.ac.ir/article_10526.html
۵. ترک‌زاده، جعفر و محترم، معصومه (۱۳۹۳). اعتباریابی مقیاس رضایت تحصیلی دانشجویان. نامه آموزش عالی، ۷(۲۶)، ۱۷۶-۱۵۵.
6. https://jem.atu.ac.ir/article_10526.html
۷. تمنایی‌فر، محمدرضا، گندمی، زینب، (۱۳۹۰). رابطه انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. راهبردهای آموزش، ۴(۱)، ۱۹-۱۵.
۸. ربانی، رسول و ربیعی، کامران (۱۳۹۰). ارزیابی انتخاب رشته و تأثیر آن بر رضایت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، ۱۷ (۲)، ۱۲۰-۹۹.
9. https://jem.atu.ac.ir/article_10526.html
۱۰. رحیمی‌نژاد، عباس و مرتضایی، نسترن (۱۳۹۵). نقش گشودگی به تجربه در پیش بینی سبک های هویت و تعهد. روانشناسی تربیتی، ۱۲(۳۹)، ۱۱۷-۹۷.
11. https://jem.atu.ac.ir/article_10526.html
۱۲. زارع، سمیه؛ جاهد، سهیلا؛ موسوی، سیدیعقوب و عجمی بافرانی، بشیر (۱۳۹۶). ارزیابی میزان رضایت تحصیلی مهارت‌آموزان ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان استان فارس (چهارمین آزمون استخدامی آموزش و پرورش). آموزش‌پژوهی، ۳(۱۱)، ۱۲۰-۱۰۳.
13. https://jem.atu.ac.ir/article_10526.html
۱۴. ستایشی اظهری، محمد و کیالی، میترا (۱۳۹۷). مقایسه رضایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در نیمرخ‌های مختلف انگیزشی دانش‌آموزان: تحلیل مبتنی بر شخص. آموزش و ارزشیابی، ۱۱(۴۱)، ۹۸-۸۳.
۱۵. سوختانلو، مجتبی و بندری، ابوالمحمد (۱۳۹۶). تأثیر نگرش دانشجویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی از رشته تحصیلی بر رضایت آموزشی با واسطه گری انگیزه تحصیلی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، (۴۲)، ۵۸-۴۲.
16. https://jem.atu.ac.ir/article_10526.html
۱۷. سیف، علی اکبر (۱۴۰۰). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر دوران.
۱۸. شکری، امید؛ کدیور، پروین؛ نقش، زهرا؛ غنایی، زیبا؛ دانشورپور، زهره و مولایی، محمد (۱۳۸۶). صفات شخصیت، استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی. مطالعات روانشناختی، ۳(۳)، ۴۸-۲۵.
19. https://jem.atu.ac.ir/article_10526.html
20. Aboramadan, M., Dahleez, K. A., & Farao, C. (2022). Inclusive leadership and extra-role behaviors in higher education: does organizational learning mediate the relationship? International Journal of Educational Management, 36(4), pp, 397-418. [DOI:10.1108/02635570710816748]
21. Balasubramanian, N., Ye, Y., & Xu, M. (2020). Substituting Human Decision-Making with Machine Learning: Implications for Organizational Learning. Academy of Management Review. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4543450 [DOI:10.2139/ssrn.4543450]
22. Biranvand, R. (2016). Investigating political issues in Sovshon, master's thesis in the field of Persian language and literature, Payam Noor University, Hamedan. [DOI:10.1016/j.pharmthera.2021.107968] [PMID] []
23. Fischer, T., & Sitkin, S. B. (2023). LEADERSHIP STYLES: A COMPREHENSIVE ASSESSMENT AND WAY FORWARD. Academy of Management Annals, 17(1), 331-372. [DOI:10.5465/annals.2020.0340]
24. Jacopo M. (2023). Unconventional protein secretion (UPS): role in important diseases. Molecular biomedicine, 4(1), 2. [DOI:10.1186/s43556-022-00113-z] [PMID] []
25. Kam, T. I., Mao, X., Park, H., Chou, S. C., Karuppagounder, S. S., Umanah, G. E., Yun, S. P., Brahmachari, S., Panicker, N., Chen, R., Andrabi, S. A., Qi, C., Poirier, G. G., Pletnikova, O., Troncoso, J. C., Bekris, L. M., Leverenz, J. B., Pantelyat, A., Ko, H. S., Rosenthal, L. S., … Dawson, V. L. (2018). Poly(ADP-ribose) drives pathologic α-synuclein neurodegeneration in Parkinson's disease. Science (New York, N.Y.), 362(6414), eaat8407. [DOI:10.1126/science.aat8407] [PMID] []
26. Lengyel-Zhand, Z., Puentes, L. N., & Mach, R. H. (2022). PARkinson's: From cellular mechanisms to potential therapeutics. Pharmacology & therapeutics, 230, 107968. [DOI:10.1016/j.pharmthera.2021.107968] [PMID] []
27. Lin, C. and Kuo, T. (2007), "The mediate effect of learning and knowledge on organizational performance", Industrial Management & Data Systems, Vol. 107 No. 7, pp. 1066-1083. [DOI:10.1108/02635570710816748]
28. Lucien, F., Benarroch, E. E., Mullan, A., Ali, F., Boeve, B. F., Mielke, M. M., Petersen, R. C., Kim, Y., Stang, C., Camerucci, E., Ross, O. A., Wszolek, Z. K., Knopman, D., Bower, J., Singer, W., & Savica, R. (2022). Poly (ADP-Ribose) and α-synuclein extracellular vesicles in patients with Parkinson disease: A possible biomarker of disease severity. PloS one, 17(4), e0264446. [DOI:10.1371/journal.pone.0264446] [PMID] []
29. Nurbaeti, S. (2022). Significance of the Influence of Leadership Model, Morale, and Satisfaction on Performance Consistency. PRODUKTIF: Journal Kepegawaian dan Organisasi, 1(1), 10-18. [DOI:10.1108/02635570710816748]
30. PIrayesh, R., & Pourrezay, Z. (2020). The Effect of Transformational Leadership Style and Organizational Innovation on Improving Environmental Performance of Environmental Polluters Companies Case Study: Lead Producer Companies in Zanjan Province. Journal Of Environmental Management And Tourism, 10(7), 1687-1695. https://doi:10.14505//jemt.v10.7(39).25 [DOI:10.14505//jemt.v10.7(39).25]
31. Saputra, F., & Mahaputra, M. R. (2022). Effect of job satisfaction, employee loyalty and employee commitment on leadership style (human resource literature study). Dinasti International Journal of Management Science, 3(4), 762-772. [DOI:10.1108/02635570710816748]
32. Sawaean, F.A., & Ali, K.A. (2020). The mediation effect of TQM practices on the relationship between entrepreneurial leadership and organizational performance of SMEs in Kuwait. Management Science Letters, 10, 789-800. [DOI:10.1108/02635570710816748]
33. Semedo, A. S. D., Coelho, A. F. M., & Ribeiro, N. M. P. (2016). Effects of authentic leadership, affective commitment and job resourcefulness on employees' creativity and individual performance. Leadership & Organization Development Journal, 37(8), pp, 1038-1055. [DOI:10.1108/02635570710816748]
34. Stuendl, A., Kraus, T., Chatterjee, M., Zapke, B., Sadowski, B., Moebius, W., Hobert, M. A., Deuschle, C., Brockmann, K., Maetzler, W., Mollenhauer, B., & Schneider, A. (2021). Α-Synuclein in Plasma-Derived Extracellular Vesicles Is a Potential Biomarker of Parkinson's disease. Movement disorders: official journal of the Movement Disorder Society, 36(11), 2508-2518. [DOI:10.1002/mds.28639] [PMID]
35. Tourish, D. (2014). Leadership, more or less? A processual, communication perspective on the role of agency in leadership theory. Leadership, 10(1), 79-98 [DOI:10.1108/02635570710816748]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)