پیام خود را بنویسید
تابستان 1404(تیر)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشیار، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. ، Zareei_h@yahoo.com
چکیده:   (297 مشاهده)
زمینه: حالات خلقی یک شریک، توانایی انتقال هیجانی به شریک دیگر را دارند که می‌تواند در یک چرخه تعاملی رخ دهد، و این تعاملات می‌توانند تحت تأثیر نیازهای مختلف قرار بگیرند.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نیازهای زیربنایی چرخه‌های تعاملی هیجانی زوجین ساکن شهر یزد به‌صورت تحلیل محتوای کیفی بود.
روش: روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر تحلیل محتوای عرفی بود. جامعه آماری شامل زوجین با سن بین ۲۰ تا ۴۵ سال و ساکن شهر یزد بود. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند انجام شد و تا رسیدن به حد اشباع، ۲۷ زوج در یک مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته شرکت کردند. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از روش ۵ مرحله‌ای گرانهایم و لاندمن (۲۰۰۴) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ها: نتایج حاصل از تحلیل محتوای داده‌ها در پاسخ به سؤال پژوهش به شناسایی ۶ مقوله اصلی منجر شد که عبارت بود از: صمیمت شناختی-هیجانی، صمیمیت جنسی، صمیمیت زمانی، نیاز به مراقبت و حمایت، نیاز به تعهد و نیاز به آزادی.
نتیجه‌گیری: به­طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که راهکارهای بهبود چرخه‌های تعاملی هیجانی در روابط زوجین شامل درک عمیق‌تر از نیازهای زیربنایی هر زن و مرد، ارتقاء ارتباط و ارائه حمایت متقابل برای تأمین این نیازها، و استفاده از تکنیک‌های مؤثر مانند مشاوره زناشویی یا آموزش مهارت‌های ارتباطی می‌باشد. این راهکارها می‌توانند بهبود رضایت و تطابق در روابط زناشویی را تسهیل و تقویت نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: نیاز، چرخه هیجانی، تعامل، زوجین
متن کامل [PDF 1351 kb]   (142 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/16 | پذیرش: 1404/3/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)