Ranjbar M, Ghamari M, Yazdi S M. (2025). Comparing the effectiveness of the educational package based on the acceptance and commitment approach with meaning therapy on the academic vitality of depressed students.
Journal of Psychological Science.
24(147), 101-116.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-2412-fa.html
دانشیار گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، Counselor_ghamari@yahoo.com
چکیده: (479 مشاهده)
زمینه: افسردگی مسئلهای است که باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در دانش آموزان میشود و این مشکلات باعث جلوگیری از رشد استعدادهای آنها میگردد و همچنین دانش آموزان افسرده معمولاً علاقه به درس و مطالعه ندارند و این امر در عملکرد تحصیلی آنها تأثیرگذار است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد با معنا درمانی بر سرزندگی تحصیلی دانش آموزان افسرده مقطع دوم متوسطه انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری سهماهه بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان افسرده دبیرستانهای دخترانه دوره دوم متوسطه شهر خمین بودند که به مرکز مشاوره و روانشناختی مدیریت آموزشوپرورش شهر خمین در سال تحصیلی 1401-1400 مراجعه کرده بودند. 45 نفر، بهعنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب بهصورت تصادفی در 3 گروه 15 نفری (دو گروه آزمایش و گواه) جایگذاری شدند. از پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (دهقانیزاده و حسینچاری، 1391) برای گردآوری داده ها استفاده شد. همچنین از بسته آموزشی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد محقق ساخته و پروتکل معنا درمانی هوتزل (2002) برای مداخله استفاده گردید. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و با نرمافزار Spss26 تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که بسته آموزشی مبتنی بر پذیرش و تعهد و معنا درمانی توانستند نمرات دانشآموزان افسرده در سرزندگی تحصیلی را افزایش دهند (01/0>p) و اثربخشی درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بیشتر از معنا درمانی بود.
نتیجه گیری: میتوان نتیجه گرفت که بسته آموزشی مبتنی بر پذیرش و تعهد رویکردی مؤثرتر در ارتقا سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان افسرده است و لزوم توجه به این نکته در درمان افسردگی دانشآموزان حائز اهمیت است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/1/23 | پذیرش: 1403/11/10 | انتشار: 1403/12/7
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |