پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 142 - ( زمستان 1403(دی)، 1403 )                   جلد 23 شماره 142 صفحات 297-279 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Foroughi P, manshaee G, atash pour S H. (2024). Comparison of the effectiveness of combination therapy based on virtual reality and mindfulness with brief mindfulness training on cognitive emotion regulation and mindfulness among people with panic disorder. Journal of Psychological Science. 23(142), 279-297. doi:10.61186/jps.23.142.279
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2449-fa.html
فروغی پروین، منشئی غلامرضا، آتش پور سید حمید. مقایسه اثربخشی درمان ترکیبی مبتنی بر واقعیت مجازی و ذهن آگاهی با مداخله ذهن آگاهی کوتاه‌ مدت بر تنظیم شناختی هیجان و ذهن آگاهی در افراد مبتلا به اختلال وحشت‌ زدگی مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (142) :297-279 10.61186/jps.23.142.279

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2449-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاداسلامی، اصفهان، ایران. ، smanshaee@yahoo.com
چکیده:   (631 مشاهده)
زمینه: اختلال پانیک و حملات پانیک دو مورد از رایج­ترین مشکلاتی هستند که در دنیای روان ­پزشکی دیده می ­شوند. این اختلال یک بیماری با پیش ­آگهی خوب نیست و می­تواند به­طور قابل ­توجهی بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد و منجر به افسردگی و ناتوانی در انجام کارهای روزانه شود؛ بنابراین رویکردهای نوین روان ­درمانی در جهت مشکلات شناختی و هیجانی می­ تواند اثربخش باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان ترکیبی مبتنی بر واقعیت مجازی و ذهن ­آگاهی با مداخله ذهن ­آگاهی کوتاه ‌مدت بر تنظیم شناختی هیجان و ذهن­ آگاهی در افراد مبتلا به اختلال وحشت ‌زدگی بود.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف یک پژوهش کاربردی و از نظر جمع ­آوری داده ­ها یک پژوهش نیمه ­آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون و پیگیری 45 روزه با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش کلیه افراد دارای علائم اختلال وحشت‌ زدگی مراجعه‌ کننده به مراکز مشاوره منطقه 6 و 11 شهر تهران در سال 1401 بودند. نمونه پژوهش 45 نفر، که به شیوه هدفمند انتخاب و بطور تصادفی در سه گروه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. گروه‌ های آزمایش؛ درمان ترکیبی و درمان ذهن ­آگاهی کوتاه‌ مدت را به تفکیک، در طی ۸ جلسه دریافت و گروه گواه مداخله ‌ای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه ‌های تنظیم شناختی هیجان (گرانفسکی و کرایج، ۲۰۰۶) و ذهن ­آگاهی (تورنتو، ۲۰۰۶) بود. و داده ‌ها با روش تحلیل واریانس اندازه‌ گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم ‌افزار SPSS-23 تحلیل شدند.
یافته ­ها: اثربخشی هر دو درمان ترکیبی واقعیت مجازی و ذهن ­آگاهی و مداخله ذهن ­آگاهی کوتاه ‌مدت در مرحله پس‌ آزمون و پیگیری در تنظیم شناختی هیجان (راهبردهای سازگارانه و ناسازگار) و ذهن ­آگاهی معنی ‌دار بود. اما درمان ترکیبی در متغیر ذهن­ آگاهی اثربخشی بیشتری نسبت به درمان ذهن ­آگاهی کوتاه ‌مدت داشته است (05/0 >p).
نتیجه‌ گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، درمانگران می‌توانند در مداخله‌های روانشناختی از هر دو درمان، برای بهبود تنظیم شناختی هیجان و از درمان ترکیبی برای تسهیل ذهن ­آگاهی، در افراد مبتلا به اختلال وحشت‌زدگی استفاده نمایند.

 
متن کامل [PDF 1310 kb]   (341 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/22 | پذیرش: 1403/4/25 | انتشار: 1403/10/1

فهرست منابع
1. Ameli, R., Sinaii, N., West, C. P., Luna, M. J., Panahi, S., Zoosman, M., Rusch, H. L., & Berger, A. (2020). Effect of a Brief Mindfulness-Based Program on Stress in Health Care Professionals at a US Biomedical Research Hospital: A Randomized Clinical Trial. JAMA network open, 3(8), e2013424. [DOI:10.1001/jamanetworkopen.2020.13424] [PMID] []
2. Arpaia P., D'Errico G., De Paolis L. T., Moccaldi N., Nuccetelli F. (2022). A narrative review of mindfulness-based interventions using virtual reality. Mindfulness 13, 556-571. [DOI:10.1007/s12671-021-01783-6]
3. Betegón, E., Rodríguez-Medina, J., Del-Valle, M., & Irurtia, M. J. (2022). Emotion Regulation in Adolescents: Evidence of the Validity and Factor Structure of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ). International journal of environmental research and public health, 19(6), 3602. [DOI:10.3390/ijerph19063602] [PMID] []
4. Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J., Devins, G. (2006). Mindfulness: A proposed operational definition. Clinical Psychology: Science and Practice, 11(3), 230 -241. [DOI:10.1093/clipsy.bph077]
5. Chandrasiri1, A., Collett1, J., Fassbender1, E., & De Foe1, A. (2020). A virtual reality approach to mindfulness skills training. Virtual Reality, 24, 143-149. psychology, 13, 949446. [DOI:10.1007/s10055-019-00380-2]
6. Chang, Y. C., Chiu, C. F., Wang, C. K., Wu, C. T., Liu, L. C., & Wu, Y. C. (2022). Short-term effect of internet-delivered mindfulness-based stress reduction on mental health, self-efficacy, and body image among women with breast cancer during the COVID-19 pandemic. Frontiers in psychology, 13, 949446. [DOI:10.3389/fpsyg.2022.949446] [PMID] []
7. Chawla, N., Anothaisintawee, T., Charoenrungrueangchai, K., Thaipisuttikul, P., McKay, G. J., Attia, J., & Thakkinstian, A. (2022). Drug treatment for panic disorder with or without agoraphobia: systematic review and network meta-analysis of randomised controlled trials. BMJ (Clinical research ed.), 376, e066084. [DOI:10.1136/bmj-2021-066084] [PMID] []
8. Cunningham, M. L., Griffiths, S., Baillie, A., & Murray, S. B. (2018). Emotion dysregulation moderates the link between perfectionism and dysmorphic appearance concern. Psychology of Men & Masculinity, 19(1), 59-68. DOI:10.1037/men0000082 [DOI:10.1037/men0000082]
9. Dai, C., Hu, P., Yan, F., He, X., Cheng, W., Yu, L., Fang, A., Meng, X., Lou, M., Chen, Y., Chi, D., Zhou, H., Chen, Q., Fang, Z., Ni, S., & Huang, Q. (2023). The mediating role of sleep quality in the relationship between dispositional mindfulness and fatigue in Chinese nurses during the COVID-19 pandemic. BMC nursing, 22(1), 471. [DOI:10.1186/s12912-023-01642-w] [PMID] []
10. Ershadi Manesh, S, Bagian Kulemarzi, M. J. (2024). Inhibition and Activation Systems of Behavior and Suicide Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation. Journal of Family & Reproductive Health,18(1), 36-43. DOI:10.18502/jfrh.v18i1.15437 [DOI:10.18502/jfrh.v18i1.15437] [PMID] []
11. Failla, C., Marino, F., Bernardelli, L., Gaggioli, A., Doria, G., Chilà, P., Minutoli, R., Mangano, R., Torrisi, R., Tartarisco, G., Bruschetta, R., Arcuri, F., Cerasa, A., & Pioggia, G. (2022). Mediating Mindfulness-Based Interventions with Virtual Reality in Non-Clinical Populations: The State-of-the-Art. Healthcare (Basel, Switzerland), 10(7), 1220. [DOI:10.3390/healthcare10071220] [PMID] []
12. Gao, T. Y., Huang, F. H., Liu, T., Sum, R. K. W., De Liu, J., Tang, D., Cai, D. Y., Jiang, Z. K., & Ma, R. S. (2024). The role of physical literacy and mindfulness on health-related quality of life among college students during the COVID-19 pandemic. Scientific reports, 14(1), 237. [DOI:10.1038/s41598-023-50958-9] [PMID] []
13. Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Cognitive emotion regulation questionnaire-development of a short 18-item version (CERQ-short). Personality and Individual Differences, 41(6), 1045-1053. DOI:10.1016/j.paid.2006.04.010 [DOI:10.1016/j.paid.2006.04.010]
14. Goldenberg, A., & Gross, J. J. (2020). Digital Emotion Contagion. Trends in cognitive sciences, 24(4), 316-328. [DOI:10.1016/j.tics.2020.01.009] [PMID]
15. Goldin. R. R., Gross, J. J., 2010. Effect of mindfulness-based stress Reduction (MBSR) on Emotion Regulation in Social Anxiety Disorder. Emotion Behaviour Research and Therapy,10, 83-91. [DOI:10.1037/a0018441] [PMID] []
16. DOI: 10.1037/a0018441 [DOI:10.1037/a0018441] [PMID] []
17. Hasani, J. (2010). The psychometric properties of the cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ). Journal of clinical psychology, 2(3), 73-84. URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-207-fa.html
18. Huang, A., Liu, L., Wang, X., Chen, J., Liang, S., Peng, X., Li, J., Luo, C., Fan, F., & Zhao, J. (2023). Intolerance of uncertainty and anxiety among college students during the re-emergence of COVID-19: Mediation effects of cognitive emotion regulation and moderation effects of family function. Journal of affective disorders, 327, 378-384. [DOI:10.1016/j.jad.2023.01.110] [PMID] []
19. Kabat-Zinn J.K. Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future. Clinical Psychology-Science and Practice. 2003;10(2):144-156. [DOI:10.1093/clipsy.bpg016]
20. Klevebrant, L., & Frick, A. (2022). Effects of caffeine on anxiety and panic attacks in patients with panic disorder: A systematic review and meta-analysis. General Hospital Psychiatry, 74, 22-31.‌ [DOI:10.1016/j.genhosppsych.2021.11.005] [PMID]
21. Kraiss, J. T., Ten Klooster, P. M., Moskowitz, J. T., & Bohlmeijer, E. T. (2020). The relationship between emotion regulation and well-being in patients with mental disorders: A meta-analysis. Comprehensive psychiatry, 102, 152189.‌ [DOI:10.1016/j.comppsych.2020.152189] [PMID]
22. Li, R., Li, L., & Xue, S. (2021). The effect of short-term mindfulness training on the emotional state of college students with different levels of mindfulness: evidence from neurophysiological signals. Open Journal of Social Sciences, 9(5), 570-580.‌ 10.4236/jss.2021.95032 [DOI:10.4236/jss.2021.95032]
23. Lincoln, T. M., Schulze, L., & Renneberg, B. (2022). The role of emotion regulation in the characterization, development and treatment of psychopathology. Nature Reviews Psychology, 1(5), 272-286. [DOI:10.1038/s44159-022-00040-4]
24. Ma, J., Zhao, D., Xu, N., & Yang, J. (2023). The effectiveness of immersive virtual reality (VR) based mindfulness training on improvement mental-health in adults: A narrative systematic review. Explore (New York, N.Y.), 19 (3), 310-318. [DOI:10.1016/j.explore.2022.08.001] [PMID]
25. Mao, L., Wu, Y., Hong, X., Li, P., Yuan, X., & Hu, M. (2023). The influence of childhood maltreatment on trait depression in patients with major depressive disorder: A moderated mediation model of rumination and mindful attention awareness. Journal of Affective Disorders, 331, 130-138. [DOI:10.1016/j.jad.2023.03.052] [PMID]
26. Mao, W., Chen, W, and Wang, Y. (2023). Effect of Virtual Reality-based Mindfulness Training Model on Anxiety, Depression, and Cancer-related Fatigue in Ovarian Cancer Patients During Chemotherapy'. Technology and health care: official journal of the European Society for Engineering and Medicine 32(04),1-14. DOI:10.3233/THC-230735 [DOI:10.3233/THC-230735] [PMID] []
27. Modrego-Alarcón, M., López-Del-Hoyo, Y., García-Campayo, J., Pérez-Aranda, A., Navarro-Gil, M., Beltrán-Ruiz, M., Morillo, H., Delgado-Suarez, I., Oliván-Arévalo, R., & Montero-Marin, J. (2021). Efficacy of a mindfulness-based programme with and without virtual reality support to reduce stress in university students: A randomized controlled trial. Behaviour research and therapy, 142, 103866. [DOI:10.1016/j.brat.2021.103866] [PMID]
28. Modrego-Alarcón, M., Morillo, H., Campos, D., Navarro-Gil, M. T., Montero-Marín, J., Monreal-Bartolomé, A., ... & López-Del-Hoyo, Y. (2023). Effects and acceptability of virtual reality to facilitate mindfulness practice in university students. Journal of Computing in Higher Education, 1-26.‌ [DOI:10.1007/s12528-023-09393-y]
29. Navarro-Haro, M. V., López-Del-Hoyo, Y., Campos, D., Linehan, M. M., Hoffman, H. G., García-Palacios, A., Modrego-Alarcón, M., Borao, L., García-Campayo, J. (2017). Meditation experts try Virtual Reality Mindfulness: a pilot study evaluation of the feasibility and acceptability of Virtual Reality to facilitate mindfulness practice in people attending a Mindfulness conference. PLoS One, 12(11), e0187777. Doi:10.1371/journal.pone.0187777 [DOI:10.1371/journal.pone.0187777] [PMID] []
30. Nongrem, G., Surve, A., Venkatesh, P., Sagar, R., Yadav, R. K., Chawla, R., Vohra, R., & Kumar, A. (2021). Effect of short-term meditation training in central serous chorioretinopathy. Indian journal of ophthalmology, 69(12), 3559-3563. [DOI:10.4103/ijo.IJO_3499_20] [PMID] []
31. Oussi, A., Hamid, K., & Bouvet, C. (2023). Managing emotions in panic disorder: A systematic review of studies related to emotional intelligence, alexithymia, emotion regulation, and coping. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 101835.‌ [DOI:10.1016/j.jbtep.2023.101835] [PMID]
32. Oussi, A., Hamid, K., & Bouvet, C. (2023). Managing emotions in panic disorder: A systematic review of studies related to emotional intelligence, alexithymia, emotion regulation, and coping. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 79, 101835. [DOI:10.1016/j.jbtep.2023.101835] [PMID]
33. Pagnini, F., Cavalera, C., Rovaris, M., Mendozzi, L., Molinari, E., Phillips, D., & Langer, E. (2019). Longitudinal associations between mindfulness and well-being in people with multiple sclerosis. International journal of clinical and health psychology: IJCHP, 19(1), 22-30. [DOI:10.1016/j.ijchp.2018.11.003] [PMID] []
34. Pérez-Aranda, A., García-Campayo, J., Gude, F., Luciano, J. V., Feliu-Soler, A., González-Quintela, A., López-Del-Hoyo, Y., & Montero-Marin, J. (2021). Impact of mindfulness and self-compassion on anxiety and depression: The mediating role of resilience. International journal of clinical and health psychology: IJCHP, 21(2), 100229. [DOI:10.1016/j.ijchp.2021.100229] [PMID] []
35. Rodrigues, M. F., Nardi, A. E., & Levitan, M. (2017). Mindfulness in mood and anxiety disorders: a review of the literature. Trends in psychiatry and psychotherapy, 39(3), 207-215. [DOI:10.1590/2237-6089-2016-0051] [PMID]
36. Seabrook, E., Kelly, R., Foley, F., Theiler, S., Thomas, N., Wadley, G., & Nedeljkovic, M. (2020). Understanding How Virtual Reality Can Support Mindfulness Practice: Mixed Methods Study. Journal of medical Internet research, 22(3), e16106. [DOI:10.2196/16106] [PMID] []
37. Takahashi, T., Kawashima, I., Nitta, Y., & Kumano, H. (2020). Dispositional Mindfulness Mediates the Relationship Between Sensory-Processing Sensitivity and Trait Anxiety, Well-Being, and Psychosomatic Symptoms. Psychological reports, 123(4), 1083-1098. [DOI:10.1177/0033294119841848] [PMID]
38. Valim, C. P. R. A. T., Marques, L. M., & Boggio, P. S. (2019). A Positive Emotional-Based Meditation but Not Mindfulness-Based Meditation Improves Emotion Regulation. Frontiers in Psychology, 10. [DOI:10.3389/fpsyg.2019.00647] [PMID] []
39. Vorontsova-Wenger, O., Ghisletta, P., Ababkov, V., Bondolfi, G., & Barisnikov, K. (2022). Short mindfulness-based intervention for psychological and academic outcomes among university students. Anxiety, Stress, & Coping, 35(2), 141-157.‌ [DOI:10.1080/10615806.2021.1931143] [PMID] []
40. Wang, H., Burić, I., Chang, M. L., & Gross, J. J. (2023). Teachers' emotion regulation and related environmental, personal, instructional, and well-being factors: A meta-analysis. Social Psychology of Education, 26(6), 1651-1696.‌ 10.1007/s11218-023-09810-1 [DOI:10.1007/s11218-023-09810-1]
41. Wang, Y., Tian, T., & Wang, J. (2022). A mediating model of mindfulness, sense of purpose in life and mental health among Chinese graduate students. BMC psychology, 10(1), 90. [DOI:10.1186/s40359-022-00799-4] [PMID] []
42. Woods, B. K., Sauer-Zavala, S., Farchione, T. J., & Barlow, D. H. (2020). Isolating the Effects of Mindfulness Training Across Anxiety Disorder Diagnoses in the Unified Protocol. Behavior therapy, 51(6), 972-983. [DOI:10.1016/j.beth.2020.01.001] [PMID] []
43. You, M. J., Rim, C., Bang, M., Sung, S., Kim, H. J., Lee, S. H., & Kwon, M. S. (2023). A molecular characterization and clinical relevance of microglia-like cells derived from patients with panic disorder. Translational psychiatry, 13(1), 48. [DOI:10.1038/s41398-023-02342-4] [PMID] []
44. Yuan, Y., Zhou, A., Tang, T., Kang, M., Zhao, H., & Wang, Z. (2023). Short-Term Mindfulness Intervention on Adolescents' Negative Emotion under Global Pandemic. International Journal of Mental Health Promotion, 25(4), 563-577. DOI:10.32604/ijmhp.2023.022161 [DOI:10.32604/ijmhp.2023.022161]
45. Zhang, D., Liu, S., Wu, X., & Tian, Y. (2022). Network analysis of cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms in young adults after recent stressful events: The moderation of childhood maltreatment. Journal of affective disorders, 301, 107-116. [DOI:10.1016/j.jad.2022.01.044] [PMID]
46. Zhang, S., Chen, M., Yang, N., Lu, S., & Ni, S. (2023). Effectiveness of VR based mindfulness on psychological and physiological health: A systematic review. Current Psychology, 42(6), 5033-5045.‌ [DOI:10.1007/s12144-021-01777-6]
47. Zsido, A. N., Arato, N., Lang, A., Labadi, B., Stecina, D., & Bandi, S. A. (2021). The role of maladaptive cognitive emotion regulation strategies and social anxiety in problematic smartphone and social media use. Personality and Individual Differences, 173, 110647.‌ [DOI:10.1016/j.paid.2021.110647]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)