استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، farhadjomehri@yahoo.com
چکیده: (400 مشاهده)
زمینه: کسب مهارت های جنسی می تواند نقش مؤثری در سلامتی فرد و جامعه داشته باشد. پایین بودن سطح دانش جنسی و نگرش های نادرست در این زمینه و همچنین عدم برخورداری از مهارت های جنسی می تواند زمینه رفتارهای پرخطر را فراهم سازد. با مروری بر ادبیات این حوزه می توان دریافت که تربیت جنسی در ایران تا حد زیادی مغفول مانده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت های جنسی بر سلامت جنسی در دختران نوجوان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه اول شهر تهران بود.
روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامیدانش آموزان دختر 15 ساله منطقه 18 شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود. بر اساس روش پیشنهادی کوهن (۱۹۸۶)، 30 نفر به صورت در دسترس انتخاب شده و به شکل تصادفی در دو گروه (15 نفر آزمایش و 15 نفر گواه) گمارده شدند. مشارکت کنندگان پرسشنامه سلامت جنسی (معنوی پور و همکاران، 1398) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS نسخه 26 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافته های تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت معنی داری در سطح 01/0 بین مؤلفه های سلامت جنسی گروه آزمایش و گواه در مرحله پیش آزمون و پس آزمون وجود دارد.
نتیجه گیری: براساس نتایج به دست آمده از اثربخشی آموزش مهارت های جنسی، روان شناسان و دست اندرکاران این حوزه بهتر است روش های آموزش مهارت های جنسی را در کنار برنامه مراجعان در دستور کار قرار دهند و هنگام ایجاد برنامه های آموزش بهداشت جنسی، نیازهای دانش آموزان را در اولویت قرار دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/2/28 | پذیرش: 1403/4/30 | انتشار: 1403/7/1
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |