پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 139 - ( پاییز 1403(مهر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 139 صفحات 262-247 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Cheloei N, Jomehri F, Ghorban jahromi R. (2024). The efficacy of sexual skills training on sexual health among first-grade secondary school adolescent girls in Tehran. Journal of Psychological Science. 23(139), 247-262. doi:10.52547/JPS.23.139.247
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2456-fa.html
چلویی نازلی، جمهری فرهاد، قربان جهرمی رضا. اثربخشی آموزش مهارت های جنسی بر سلامت جنسی در دختران نوجوان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه اول شهر تهران مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (139) :262-247 10.52547/JPS.23.139.247

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2456-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، farhadjomehri@yahoo.com
چکیده:   (400 مشاهده)
زمینه: کسب مهارت ­های جنسی می ­تواند نقش مؤثری در سلامتی فرد و جامعه داشته باشد. پایین بودن سطح دانش جنسی و نگرش ­های نادرست در این زمینه و همچنین عدم برخورداری از مهارت ­های جنسی می­ تواند زمینه رفتارهای پرخطر را فراهم سازد. با مروری بر ادبیات این حوزه می ­توان دریافت که تربیت جنسی در ایران تا حد زیادی مغفول مانده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت ­های جنسی بر سلامت جنسی در دختران نوجوان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه اول شهر تهران بود.
روش: طرح پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی و از نوع پیش ­آزمون-پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی‌دانش ­آموزان دختر 15 ساله منطقه 18 شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود. بر اساس روش پیشنهادی کوهن (۱۹۸۶)، 30 نفر به صورت در دسترس انتخاب شده و به شکل تصادفی در دو گروه (15 نفر آزمایش و 15 نفر گواه) گمارده شدند. مشارکت ­کنندگان پرسشنامه­ سلامت جنسی (معنوی ­پور و همکاران، 1398) را تکمیل کردند. داده­ ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس در نرم­ افزار SPSS نسخه 26 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته­  ها: یافته ­های تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت معنی­ داری در سطح 01/0 بین مؤلفه ­های سلامت جنسی گروه آزمایش و گواه در مرحله پیش ­آزمون و پس­ آزمون وجود دارد.
نتیجه ‌گیری: براساس نتایج به­ دست آمده از اثربخشی آموزش مهارت ­های جنسی، روان­ شناسان و دست ­اندرکاران این حوزه بهتر است روش­ های آموزش مهارت­ های جنسی را در کنار برنامه مراجعان ­ در دستور کار قرار دهند و هنگام ایجاد برنامه ­های آموزش بهداشت جنسی، نیازهای دانش ­آموزان را در اولویت قرار دهند.
متن کامل [PDF 1100 kb]   (146 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/2/28 | پذیرش: 1403/4/30 | انتشار: 1403/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)