پیام خود را بنویسید
دوره 14، شماره 53 - ( 3-1394 )                   جلد 14 شماره 53 صفحات 54-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hedayati M, Hosseini A, Aghili M. (2015). The relationship between psychological hardness with students’ achievement motivation and quality of life. Journal of Psychological Science. 14(53), 40-54.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-246-fa.html
هدایتی مهرنوش، حسینی افسانه، عقیلی سید مجتبی. بررسی رابطه بین سرسختی روان شناختی با انگیزش پیشرفت و کیفیت زندگی دانشگاه مجله علوم روانشناختی 1394; 14 (53) :54-40

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-246-fa.html


هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده:   (3111 مشاهده)
افراد به‌طور ذاتی به دنبال زندگی خوب بوده‌اند و در این راستا برای بهبود شرایط خود، سعی کرده‌اند تا از استعدادها و توانمندی‌های خود حداکثر بهره‌برداری را بنمایند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سرسختی روان­شناختی، انگیزش پیشرفت و کیفیت زندگی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در سال تحصیلی 92-91 انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. بدین منظور از میان 9000 دانشجو تعداد  368 نفر  به‌شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای و براساس جدول مورگان به‌عنوان گروه نمونه انتخاب گردیدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های سرسختی روان ­شناختی اهواز، انگیزش پیشرفت هرمنس، فرم کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت استفاده شده است. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، مدل‌بندی رگرسیونی و آزمون آماری t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که بین سرسختی روان ­شناختی، انگیزش پیشرفت، کیفیت زندگی همبستگی معنادار مثبت وجود دارد. همچنین بین انگیزش پیشرفت دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد اما میانگین سرسختی روان ­شناختی و کیفیت زندگی در بین دختر و پسر تفاوت معناداری را  نشان نداد.
متن کامل [PDF 499 kb]   (1569 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/29 | پذیرش: 1398/4/29 | انتشار: 1398/4/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)