پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 150 - ( تابستان 1404(شهریور)، 1404 )                   جلد 24 شماره 150 صفحات 291-275 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masoumi T, Manshaee G, Farhadi H. (2025). Comparing the effectiveness of of Combined Virtual Reality and Mindfulness Therapy with Short-term Mindfulness Intervention on Cognitive Flexibility in people with generalized anxiety disorder. Journal of Psychological Science. 24(150), 275-291.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2468-fa.html
معصومی تکتم، منشئی غلامرضا، فرهادی هادی.(1404). مقایسه اثربخشی درمان ترکیبی واقعیت مجازی و ذهن آگاهی با مداخله ذهن آگاهی کوتاه مدت بر انعطاف پذیری شناختی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر مجله علوم روانشناختی 24 (150) :291-275

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2468-fa.html


دانشیار گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه ازاد اسلامی ،اصفهان، ایران. ، smanshaee@yahoo.com
چکیده:   (521 مشاهده)
زمینه: اضطراب و نگرانی بیش از حد و مداوم که کنترل آن دشوار است و با فعالیت‌های روزمره تداخل دارد، ممکن است نشانه اختلال اضطراب فراگیر باشد. در سال‌های اخیر، تکنیک‌های دیجیتال، مانند واقعیت مجازی همراه با مداخلات روانشناختی سنتی‌تر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بنابراین به کارگیری این مداخلات به خاطر مقون به صرف بودن در کنار مداخلات سنتی یک ضرورت پژوهشی و تجربی است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی درمان ترکیبی واقعیت­مجازی و ذهن­آگاهی با مداخله ذهن­آگاهی کوتاه­مدت بر انعطاف پذیری شناختی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه افراد داری علائم اضطراب فراگیر مراجعه­کننده به کلینیک مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره رکن منطقه 3، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی بهزیستی منطقه 6 و خدمات روانشناختی و مشاوره آریاز منطقه 6 تهران در سال 1401 بودند. نمونه شامل 45 نفر از افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود که به شیوه هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. پیش آزمون برای هر سه گروه شرکت­کننده توسط پرسشنامه­های اختلال اضطراب فراگیر (اسپیتزیر و همکاران، 2006) و پرسشنامه انعطاف­پذیری شناختی (دنیس و فندروال، 2010) اجرا شد و گروه­های آزمایش بصورت مجزا و هفتگی مداخله را طی 8 جلسه دریافت نمودند. داده­ها با آزمون تحلیل تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری و با استفاده از نرم‌افزار SPSS-23 تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته­ ها حاکی از آن بود که در هر دوگروه آزمایش درمان ترکیبی مبتنی بر واقعیت مجازی و ذهن آگاهی و آموزش ذهن آگاهی کوتاه مدت نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون و پیگیری در انعطاف پذیری شناختی تفاوت معنی­داری وجود داشت (05/0 >P). نتایج حاصل از آزمون‌های تعقیبی بنفرونی نشان داد که تفاوت معنی داری بین گروه‌های آزمایشی وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که درمان ترکیبی واقعیت مجازی و ذهن­آگاهی با مداخله ذهن­آگاهی کوتاه مدت بر افزایش انعطاف­پذیری شناختی اثربخش بوده است.
 
متن کامل [PDF 1291 kb]   (207 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/6 | پذیرش: 1403/5/10 | انتشار: 1404/6/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)