دوره 14، شماره 53 - ( 3-1394 )                   جلد 14 شماره 53 صفحات 55-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moltafet G, Ranjbar Z. Prediction of academic procrastination based on personality traits with mediator role of self regulation skills. علوم روانشناختی. 2015; 14 (53) :55-74
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-247-fa.html
ملتفت قوام، رنجبر زهره. پیش بینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس ویژگی‌های شخصیت و با واسطه گری راهبردهای خودگردانی . فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1394; 14 (53) :55-74

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-247-fa.html


دانشگاه یاسوج
چکیده:   (325 مشاهده)
اهمالکاری به تأخیر ارادی در انجام دادن تکالیف و موکول کردن آن تکالیف به زمان دیگری، به‌دلیل تنبلی اشاره دارد. تأثیر عوامل بافتی و شخصیتی بر اهمالکاری در تحقیقات زیادی مورد کنکاش قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، پیش‌بینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس ویژگی‌های شخصیت با واسطه‌گری راهبردهای خودگردانی در دانشجویان می‌باشد. بدین‌منظور320 (170پسر150 دختر) دانشجو از دانشگاه تهران به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای  تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب و به پرسشنامه‌ای متشکل از: پرسشنامه سنجش شخصیت گلدبرگ، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث‌بلوم، پرسشنامه راهبردهای خودگردانی پنتریچ و دیگروت پاسخ دادند. اعتبار و درستی پرسشنامه‌ها نیز محرز گردید. نتایج پژوهش به‌طور کلی نشان داد که اهمالکاری تحصیلی تحت‌تأثیر ویژگی‌های شخصیتی و راهبردهای خودگردانی قرار دارد. بدین‌صورت که روان‌رنجورخویی، به‌صورت مثبت اثر مستقیم و غیرمستقیم بر اهمالکاری تحصیلی دارد و وظیفه‌شناسی به‌صورت منفی اثر مستقیم و غیرمستقیم بر اهمالکاری دارد. برون‌گرایی نیز با اهمالکاری اثر مستقیم و غیرمستقیم دارد. و گشودگی به تجربه با اهمالکاری رابطه منفی وجود دارد. همچنین راهبردهای شناختی و فراشناختی به‌صورت منفی با اهمالکاری رابطه دارد. و راهبردهای خودگردانی توانسته نقش واسطه‌ای ایفا کند. با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توان بیان نمود رابطه بین ویژگی‌های شخصیت و اهمالکاری تحصیلی تحت تأثیر راهبردهای خودگردانی قرار دارد. به‌عبارتی دیگر راهبردهای خودگردانی مکانیسم این رابطه را روشن می‌کند. در ادامه به بحث و بررسی درباره کاربرد نتایج به همراه پیشنهادها و محدودیت‌های این پژوهش پرداخته شده است.
متن کامل [PDF 583 kb]   (217 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۴/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb