Salehi B, Kimiaei S A, Amin Yazdi S A, Kareshki H. (2025). Comparing the Effectiveness of Emotional Safety Training and Its Enrichment with Self-Compassion on Self-Esteem, Attachment, and Social-Emotional Competence in Housewives.
Journal of Psychological Science.
24(147), 21-41.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-2489-fa.html
صالحی بلن، کیمیایی سیدعلی، امین یزدی سیدامیر، کارشکی حسین. مقایسه اثربخشی آموزش امنیت هیجانی و غنیسازی آن با شفقت به خود بر عزتنفس، دلبستگی و شایستگی اجتماعی-هیجانی در زنان خانهدار مجله علوم روانشناختی 1404; 24 (147) :41-21
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2489-fa.html
دانشیار گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، kimiaee@um.ac.ir
چکیده: (602 مشاهده)
زمینه: در چارچوب نقش خانهداری، جامعه اغلب از زنان خانهدار انتظار دارد که رفتارهای منفعل، عاطفی، مطیع و فداکارانه داشته باشند. این انتظارات به مرور زمان درونی شده و تأثیرات منفی در سلامت اجتماعی، مهارتهای ارتباطی و عزت نفس زنان خانهدار در روابط اجتماعی میگذارد. با این حال، مطالعهای به بررسی مقایسهای آموزش امنیت هیجانی و غنیسازی آن با شفقت به خود بر عزتنفس، دلبستگی و شایستگی اجتماعی-هیجانی در زنان خانهدار، نپرداخته است. هدف: مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش امنیت هیجانی و غنی سازی آن با شفقت به خود بر عزتنفس، دلبستگی و شایستگی اجتماعی- هیجانی در زنان خانهدار انجام شد. روش: روش این پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه به همراه پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان خانهدار شهر مشهد در تابستان سال 1402 بود که از میان آنها 45 نفر بر اساس معیارهای ورود و خروج مطالعه به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و در سه گروه 15 نفری شامل دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند. گروههای آزمایش اول و دوم طی 12 جلسه 90 دقیقهای به ترتیب تحت آموزش امنیت هیجانی (کترال، 2006) و آموزش امنیت هیجانی غنی شده با شفقت به خود (صالحی، 1402) قرار گرفتند. گروه گواه هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. پرسشنامههای عزتنفس (روزنبرگ، 1965)، دلبستگی (کولینز و رید، 1990) و شایستگی اجتماعی- هیجانی (ژو و ای، 2012)، در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر در نرمافزار SPSS نسخه 22 تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش امنیت هیجانی و آموزش امنیت هیجانی غنی شده با شفقت به خود باعث ارتقاء عزتنفس، دلبستگی و شایستگی اجتماعی-هیجانی در زنان خانهدار شدند (05/0 >p) و آموزش امنیت هیجانی غنی شده با شفقت به خود به شکل معناداری اثربخشی بیشتری در مقایسه با آموزش امنیت هیجانی داشته است (05/0 >p) و این نتایج در دوره پیگیری نیز حفظ شد. نتیجهگیری: با آموزش امنیت هیجانی غنی شده با شفقت به خود، علاوه بر تنظیم هیجان در زنان خانهدار، دلبستگی ایمن تقویت شده، عزتنفس و شایستگی اجتماعی- هیجانی ارتقاء مییابد که منجر به شفقت به خود نیز میشود و میتواند دلیلی بر تفاوت اثربخشی این مداخله آموزشی باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/3/15 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1403/12/7
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |