استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی مهدیشهر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، mdelavarpour@semnan.ac.ir
چکیده: (717 مشاهده)
زمینه: امروزه انجام بازیهای آنلاین به بخشی جدایی ناپذیر از سرگرمیهای نوجوانان تبدیل شده است، آنچنان که برای برخی از آنان جدا ساختن زندگی از این نوع بازیها ناممکن شده و اعتیاد به این بازیها منجر می شود. بررسیها نشان داده است که برخی توانمندیهای شناختی نظیر کارکردهای اجرایی مناسب و باورهای خودکارآمدی میتوانند عامل بازدارنده و ضربهگیر اعتیادهای رفتاری مشابه با اعتیاد به بازیهای آنلاین شد.
هدف: این مطالعه با هدف رابطه کارکردهای اجرایی و خودکارآمدی تحصیلی با اعتیاد به بازیهای آنلاین انجام شده است.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه نوجوانان متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 250 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران بود که به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های اختلال بازی اینترنتی (پونتز، 2014)، پرسشنامه تواناییهای شناختی (نجاتی، 1392) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (مورگان-جینگز و همکاران، 2004) استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS.27 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری انجام شد.
یافته ها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خودکارآمدی تحصیلی و کارکردهای اجرایی با اعتیاد به بازی های آنلاین رابطه منفی و معنی داری وجود دارد (05/0 ≥P). نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد که 20 درصد از واریانس اعتیاد به بازی های آنلاین توسط کارکردهای اجرایی و خودکارآمدی تحصیلی تبیین می شود.
نتیجه گیری: بنابراین کارکردهای اجرایی و خودکارآمدی تحصیلی تلویحات کاربردی فراوانی در زمینه های پژوهشی، سببشناسی و درمان اعتیاد به بازی های آنلاین دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/4/1 | پذیرش: 1404/6/3 | انتشار: 1403/10/25
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |