پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 145 - ( بهار 1404(فروردین)، 1404 )                   جلد 24 شماره 145 صفحات 79-63 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

soltani nazarloo M, delavarpour M. (2025). The relationship between executive functions and academic self-efficacy with ‎addiction to online games. Journal of Psychological Science. 24(145), 63-79. doi:10.52547/JPS.24.145.63
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2510-fa.html
سلطانی نظرلو مسعود، دلاورپور محمدآقا. رابطه کارکردهای اجرایی و خودکارآمدی تحصیلی با اعتیاد به بازی ‌های آنلاین مجله علوم روانشناختی 1404; 24 (145) :79-63 10.52547/JPS.24.145.63

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2510-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی مهدیشهر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، mdelavarpour@semnan.ac.ir
چکیده:   (717 مشاهده)
زمینه: امروزه انجام بازیهای آنلاین به بخشی جدایی ­ناپذیر از سرگرمیهای نوجوانان تبدیل شده است، آنچنان که برای برخی از آنان جدا ساختن زندگی از این نوع بازی‌ها ناممکن شده و اعتیاد به این بازی‌ها منجر می ‌شود. بررسیها نشان داده است که برخی توانمندیهای شناختی نظیر کارکردهای اجرایی مناسب و باورهای خودکارآمدی میتوانند عامل بازدارنده و ضربه­گیر اعتیادهای رفتاری مشابه با اعتیاد به بازیهای آنلاین شد.
هدف: این مطالعه با هدف رابطه کارکردهای اجرایی و خودکارآمدی تحصیلی با اعتیاد به بازیهای آنلاین انجام شده است.‏
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه نوجوانان ‏متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 250 نفر از دانش ­آموزان مقطع متوسطه شهر تهران بود که به روش نمونه ­گیری خوشه­ای چند مرحله ­ای انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده ­ها از پرسشنامه­ های اختلال بازی اینترنتی (پونتز، 2014)، پرسشنامه توانایی‌های شناختی (نجاتی، 1392) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (مورگان-‏جینگز و همکاران، 2004) استفاده شد. داده ­های جمع ­آوری شده با استفاده از نرم­ افزار SPSS.27 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری انجام شد.
یافته ­ها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خودکارآمدی تحصیلی و کارکردهای اجرایی با اعتیاد به بازی ­های آنلاین رابطه منفی و معنی ­داری وجود دارد (05/0 P). نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد که 20 درصد از واریانس اعتیاد به بازی­ های آنلاین توسط کارکردهای اجرایی و خودکارآمدی تحصیلی تبیین می ­شود.
نتیجه ‌گیری: بنابراین کارکردهای اجرایی و خودکارآمدی تحصیلی تلویحات کاربردی فراوانی در زمینه ­های ‏پژوهشی، سببشناسی و درمان اعتیاد به بازی­ های آنلاین دارد.‏
متن کامل [PDF 1210 kb]   (343 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/1 | پذیرش: 1404/6/3 | انتشار: 1403/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)