پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 143 - ( زمستان 1403(بهمن)، 1403 )                   جلد 23 شماره 143 صفحات 134-115 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

forootanzad D, manavipoor D, ebizadeh F. (2025). Adapting the barrows model of moral education to the psychosocial needs of the Iranian education system. Journal of Psychological Science. 23(143), 115-134. doi:10.52547/JPS.23.143.2685
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2520-fa.html
فروتن‌زاد داود، معنوی‌پور داود، ابی‌زاده فرهاد. تعدیل مدل اخلاق تربیتی بارو براساس نیازهای روانی و تربیتی موجود در نظام آموزشی ایران مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (143) :134-115 10.52547/JPS.23.143.2685

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2520-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. ، Manavipor53@yahoo.com
چکیده:   (564 مشاهده)
زمینه: اهمیت تربیت اخلاقی در مدارس بر کسی پوشیده نیست. مدل ‌های مختلفی برای تربیت اخلاقی در مدارس ارائه شده‌ اند که یکی از آن ­ها مدل اخلاق تربیتی براساس نظریه بارو است. شناسایی و تطبیق نیازهای روانی و تربیتی موجود در نظام آموزشی براساس یک مدل اخلاقی می ­تواند از شیوع مسائل اخلاقی پیشگیری نماید؛ این در حالی است که در این حوزه مطالعه ­ی جدی انجام نشده است.
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل دیدگاه معلمان نسبت به مدل اخلاق تربیتی بارو و تعدیل آن براساس نیازهای روانی و تربیتی در نظام آموزشی ایران بود.
روش: روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان مشغول به کار شهر گرمسار در سال تحصیلی 1402-1401 بود و از میان آن‌ ها به شیوه هدفمند و باتوجه به ملاک ‌های ورود 20 نفر انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. گردآوری داده ‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد و تحلیل داده ‌ها با استفاده از نرم­ افزار Maxqda2022 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ‌ها: یافته ‌ها بیانگر آن بود که 5 اصل اولیه در نظریه بارو یعنی سعادت با 7 زیرمضمون، حقیقت با 5 زیرمضمون، آزادی با 2 زیرمضمون، احترام با 1 زیرمضمون و انصاف با 3 زیرمضمون مورد تأیید و پذیرش مشارکت ‌کنندگان بود و این در حالی است که در هریک از اصول پنج­ گانه اصول ثانویه بیشتری از طرف مشارکت ‌کنندگان متناسب با بافت و شرایط تربیتی حاکم در نظام آموزشی ایران پیشنهاد شد.
نتیجه ‌گیری: باتوجه به اینکه تمامی اصول اولیه و ثانویه در مدل اخلاق تربیتی بارو مورد تأیید معلمان شرکت‌کننده است پیشنهاد می‌شود دست‌اندرکاران نظام تعلیم و تربیت نسبت به زمینه‌سازی برای اجرای مدل اخلاق تربیتی بارو و تعدیل‌های پیشنهادی که از جانب مشارکت‌کنندگان اقدام نمایند؛ در این مسیر با برگزاری سمینارهای تخصصی می‌توان به تبیین اصول این مدل اخلاقی پرداخت.
متن کامل [PDF 1122 kb]   (217 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/9 | پذیرش: 1403/6/12 | انتشار: 1403/7/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)