استادیار، گروه روانشناسی عمومی- استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، mansure_shahriari@yahoo.com
چکیده: (235 مشاهده)
زمینه: اهمیت عملکرد تحصیلی کودکان استثنایی در شرایط حاکم بر نظام آموزشی ایران اهمیت زیادی پیدا کرده است. جنبههای روانشناختی مختلفی بر میزان عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری مؤثر است. در ادبیات موجود در این زمینه ارتقای عملکرد تحصیلی مورد توجه بوده ولی متغیرهای تأثیرگذاری مانند مهارتهای ارتباطی–کلامی و مهارتهای فراشناخت مورد غفلت واقع شدهاند.
هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس مهارتهای ارتباطی – کلامی با نقش میانجی مهارتهای فراشناخت دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی بود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی که به روش مدل سازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان (دختر و پسر) مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی دوره دوم دبستان شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1401-1402 بود. نمونه پژوهش 200 نفر از دانشآموزان 10 تا 12 مبتلا به اختلال ریاضی شهر کرمانشاه بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش شامل پرسشنامههای عملکرد تحصیلی (فام وتیلور، 1999)، مهارتهای ارتباطی – کلامی (بارتون جی ای، 1990) و پرسشنامه مهارت فراشناخت (والترز، 1993) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و مدل معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS23 و AMOS. 23 صورت گرفت.
یافته ها: نتایج بیانگر این است که بین مهارتهای ارتباطی – کلامی با عملکرد تحصیلی و مهارتهای فراشناخت را به وجود دارد
(05/0 <P). بین مهارتهای فراشناخت با عملکرد تحصیلی نیز رابطه وجود دارد. نتایج نشان داد که مهارتهای ارتباطی-کلامی از طریق مهارتهای فراشناخت با عملکرد تحصیلی رابطه دارد (05/0 <P).
نتیجهگیری: استفاده از مهارتهای ارتباطی – کلامی و فراشناخت موجب رشد معنادار یادگیری در دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی میشود بنابراین میتوان با تقویت مهارتهای ارتباطی – کلامی و فراشناختی ضمن تقویت عملکرد تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی، زمینه شناخت دقیق ظرفیتها، تواناییها و کاستیها به دست خودشان فراهم شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/4/10 | پذیرش: 1403/6/16
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |