پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 149 - ( تابستان 1404(مرداد)، 1404 )                   جلد 24 شماره 149 صفحات 179-161 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathi Songhori Z, Shahriari Ahmadi M, Tajali P. (2025). Predicting Academic Performance Based on Verbal Communication Skills with the Mediating Role of Metacognitive Skills in Students with Mathematical Learning Disabilities. Journal of Psychological Science. 24(149), 161-179.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2521-fa.html
فتحی سنقری زهرا، شهریاری احمدی منصوره، تجلی پریسا.(1404). پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس مهارت‌های ارتباطی – کلامی با نقش میانجی گر مهارت‌های فراشناخت دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی مجله علوم روانشناختی 24 (149) :179-161

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2521-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی عمومی- استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، mansure_shahriari@yahoo.com
چکیده:   (576 مشاهده)
زمینه: اهمیت عملکرد تحصیلی کودکان استثنایی در شرایط حاکم بر نظام آموزشی ایران اهمیت زیادی پیدا کرده است. جنبه­های روان‌شناختی مختلفی بر میزان عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری مؤثر است. در ادبیات موجود در این زمینه ارتقای عملکرد تحصیلی مورد توجه بوده ولی متغیرهای تأثیرگذاری مانند مهارت‌های ارتباطیکلامی و مهارت‌های فراشناخت مورد غفلت واقع شده­اند.
هدف: هدف پژوهش حاضر پیش­بینی عملکرد تحصیلی بر اساس مهارت‌های ارتباطی کلامی با نقش میانجی مهارت‌های فراشناخت دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی بود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی که به روش مدل سازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان (دختر و پسر) مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی دوره دوم دبستان شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1401-1402 بود. نمونه پژوهش 200 نفر از دانش­آموزان 10 تا 12 مبتلا به اختلال ریاضی شهر کرمانشاه بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش شامل پرسشنامه­های عملکرد تحصیلی (فام وتیلور، 1999)، مهارت‌های ارتباطی کلامی (بارتون جی ای، 1990) و پرسشنامه مهارت فراشناخت (والترز، 1993) بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و مدل معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS23 و AMOS. 23 صورت گرفت.
یافته ­ها: نتایج بیانگر این است که بین مهارت‌های ارتباطی کلامی با عملکرد تحصیلی و مهارت‌های فراشناخت را به وجود دارد
(05/0 <
P). بین مهارت‌های فراشناخت با عملکرد تحصیلی نیز رابطه وجود دارد. نتایج نشان داد که مهارت‌های ارتباطی-کلامی از طریق مهارت‌های فراشناخت با عملکرد تحصیلی رابطه دارد (05/0 <P).

نتیجه‌گیری: استفاده از مهارت‌های ارتباطی کلامی و فراشناخت موجب رشد معنادار یادگیری در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی می­شود بنابراین می­توان با تقویت مهارت‌های ارتباطی کلامی و فراشناختی ضمن تقویت عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی، زمینه شناخت دقیق ظرفیت­ها، توانایی­ها و کاستی­ها به دست خودشان فراهم شود.
 
متن کامل [PDF 1248 kb]   (217 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/10 | پذیرش: 1403/6/16 | انتشار: 1404/6/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)