پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 140 - ( پاییز 1403(آبان)، 1403 )                   جلد 23 شماره 140 صفحات 144-123 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najmi M, Ghorban Jahromi R, Sadipour E, Karimzadeh M. (2024). Comparing the effectiveness of attachment-based play therapy and parent-child relationship therapy on the psychological well-being of children with separation anxiety disorder. Journal of Psychological Science. 23(140), 123-144. doi:10.61186/jps.23.140.123
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2523-fa.html
نجمی مهسا، قربان جهرمی رضا، سعدی پور اسماعیل، کریم زاده منصوره. مقایسه اثربخشی بازی درمانی دلبستگی محور و بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک بر بهزیستی روانشناختی کودکان دارای اختلال اضطراب جدایی مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (140) :144-123 10.61186/jps.23.140.123

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2523-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی تربیتی و شخصیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، rrghorban@gmail.com
چکیده:   (1708 مشاهده)
زمینه: بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر 20 درصد از کودکان و نوجوانان در سراسر جهان دارای مشکلات سلامت­ روانی هستند، اما پوشش درمانی مؤثر در این حوزه بسیار کم است. بنابراین به کارگیری مداخلات مبتنی بر شواهد برای کودکان دارای اختلال اضطراب جدایی یک ضرورت بنبادی است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی بازی درمان دلبستگی محور و بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک بر بهزیستی روانشناختی کودکان دارای اختلال اضطراب جدایی انجام شد.
روش: روش تحقیق حاضر نیمه ­آزمایشی است و برای جمع­ آوری داده ­ها از طرح پیش­ آزمون-پس ­آزمون-پیگیری 2 ماهه استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام مادران و کودکان پنج تا شش ساله دختر و پسر دارای اضطراب جدایی بود که در منطقه ۴ شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در مراکز پیش ­دبستانی و یا مهد کودک­ های منطقه 4 شهر تهران ثبت­ نام کرده بودند، تشکیل دادند نمونه پژوهش 45 نفر از مادران و کودکان منطقه 4 شهر تهران بودند که به روش نمونه  ­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه گمارده شدند. گروه­ های آزمایش بازی درمانگری دلبستگی محور به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای و بازی درمانی مبتنی بر روابط والد-کودک را به مدت 10 جلسه 120 دقیقه دریافت کردند. برای جمع ­آوری داده ­ ها از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (عابد و همکاران، 2016) استفاده شد. برای تحلیل داده­ ها از نرم ­افزار SPSS.24 با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه ­گیری مکرر استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر نشان داد که هر بازی درمانی دلبستگی محور و بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک به طور معناداری بهزیستی روانشناختی کودکان دارای اختلال اضطراب جدایی را بهبود بخشیدند (05/0>P). نتایج آزمون­ های تعقیبی بنفرونی نشان داد که بین بازی ­درمانی دلبستگی محور و بازی ­درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک در مرحله پس­ آزمون و پیگیری تفاوتی وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به مطالب گفته شده و شیوع نسبتاً بالای این اختلال و همبودی آن با سایر اختلالات در بین کودکان ونوجوانان استفاده از مداخلات مبتنی بر شواهد از جمله بازی درمانی دلبستگی محور و بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک می ­تواند بخش قابل ­توجهی از پریشانی روانشناختی آن ­ها را کاهش دهد.
متن کامل [PDF 1212 kb]   (1220 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/12 | پذیرش: 1404/3/1 | انتشار: 1403/6/6

فهرست منابع
1. باقری، محبوبه؛ طهماسیان، کارینه؛ مظاهری، محمدعلی، (۱۳۹۷). اثربخشی برنامه ترکیبی والدگری ذهن آگاهانه و آموزش مدیریت والدین بر بهزیستی روان شناختی و شادکامی کودکان، فصلنامه مطالعات روان شناسی بالینی، ۸ (۳۰)، ۱-۲۶.
2. doi: 10.22054/jcps.2018.8537
3. جام جو، نرجس و عسکریان، مهناز (1399). اثربخشی بازی درمانی کودک محور بر مشکلات درونی سازی شده کودکان. مجله پرستاری کودکان، ۷ (۱)، 23 -۳۰
4. http://jpen.ir/article-۱-۴۰۴-fa.html
5. سید موسوی، پریسا سادات؛ مظاهری، علی؛ پاکدامن، شهلا؛ و حیدری، محمود. (1392). اثر بخشی درمان دلبستگی محور با استفاده از روش پسخوراند ویدیویی برکاهش استرس والدینی و مشکلات برونی سازی کودکان. مجله روان شناسی معاصر، 8 (پیاپی 1)، 46-33.
6. article-1-174-fa.html
7. صادقی، مریم؛ اکبری چرمهینی، صغرا؛ بهرامی، علی رضا؛ سید موسوی، پریسا سادات (1401). اثربخشی بازی درمانی دلبستگی محور برخودکارآمدی والدینی مادران، تنظیم هیجانی و سازگاری اجتماعی کودکان دارای اضطراب جدایی: مطالعه موردی. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 16 (2)، 107-132.
8. doi: 10.52547/apsy.2021.224105.1180
9. طلایی‌نژاد، نعیمه، مظاهری، محمد علی، قنبری، سعید و عسگری، علی (1395). ویژگی‌های مقدماتی مقیاس سنجش اضطراب جدایی (فرم والدین). فصلنامه روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 12(47)، 235-225.
10. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jip/Article/1054804
11. Abed, N., Pakdaman, S., Heidari, M., &Tahmassian, K. (2016). Developing psychological well-being scale for preschool children.Global journal of health science, 8, 11, 104-111. DOI:10.5539/gjhs.v8n11p104 [DOI:10.5539/gjhs.v8n11p104]
12. Agarwal, S. M., Ceballos, P., Cartwright, A., Quinn, C., & Walker, M. (2022). Parents of Preadolescents' Experiences of Child-Parent Relationship Therapy. Journal of Child and Adolescent Counseling, 8(2), 85-100. [DOI:10.1080/23727810.2022.2090166]
13. Ainsworth M. D. (1969). Object relations, dependency, and attachment: a theoretical review of the infant-mother relationship. Child development, 40(4), 969-1025. Object relations, dependency, and attachment: a theoretical review of the infant-mother relationship - PubMed (nih.gov). [DOI:10.1111/j.1467-8624.1969.tb04561.x] [PMID]
14. American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th edn, Text Revision. Washington, DC: American Psychiatric Association [DOI:10.1176/appi.books.9780890425787]
15. Azad, N. E., Golparvar, M., & Sajjadian, I. (2022). The Effectiveness of Play Therapy based on Child-Parent Relationships and Cognitive-Behavioral Art-Play Therapy on Mother's Affective Capital with Single Parents' Children. Journal of Nursing Education (JNE), 10(6), 18-34. https://jarac.iranmehr.ac.ir/ [DOI:10.52547/jarac.4.4.18]
16. Bagheri, M., tahmassian, K., & Mazaheri, M. A. (2018). Efficacy of Mindful Parenting and Parent Management Training Integrative Program on Psychological Wellbeing and Happiness of Children. Clinical Psychology Studies, 8(30), 1-26. doi: 10.22054/jcps.2018.8537 [Persian]
17. Bratton, S. C., Landreth, G. L., Kellam, T., & Blackard, S. R. (2006). Child parent relationship therapy (CPRT) treatment manual: A 10-session filial therapy model for training parents. Routledge/Taylor & Francis Group. record/2006-10509-000
18. Buechel, C., Nehring, I., Seifert, C., Eber, S., Behrends, U., Mall, V., & Friedmann, A. (2022). A cross-sectional investigation of psychosocial stress factors in German families with children aged 0-3 years during the COVID-19 pandemic: initial results of the CoronabaBY study. Child and adolescent psychiatry and mental health, 16(1), 37. [DOI:10.1186/s13034-022-00464-z] [PMID] []
19. Carr, A. M., & Pendry, P. (2021). Understanding Links Between College Students' Childhood Pet Ownership, Attachment, and Separation Anxiety During the Transition to College. Anthrozoös, 35(1), 125-142. [DOI:10.1080/08927936.2021.1963545]
20. Citkowska-Kisielewska, A., Rutkowski, K., Sobański, J. A., Dembińska, E., & Mielimąka, M. (2019). Anxiety symptoms in obsessive-compulsive disorder and generalized anxiety disorder. Objawy lękowe w zaburzeniu obsesyjno-kompulsyjnym i w zaburzeniu lękowym uogólnionym. Psychiatria polska, 53(4), 845-864. [DOI:10.12740/PP/105378] [PMID]
21. Cochran, N. H., Nordling, W. J., & Cochran, J. L. (2023). Child-centered play therapy: A practical guide to therapeutic relationships with children (2nd ed.). Routledge. [DOI:10.4324/9781003260431]
22. Copeland, W. E., Angold, A., Shanahan, L., & Costello, E. J. (2014). Longitudinal patterns of anxiety from childhood to adulthood: the Great Smoky Mountains Study. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 53(1), 21-33. [DOI:10.1016/j.jaac.2013.09.017] [PMID] []
23. Donohue, M. R., Yin, J., Quiñones-Camacho, L., Hennefield, L., Tillman, R., Gilbert, K., Whalen, D., Barch, D. M., & Luby, J. (2022). Children's Maternal Representations Moderate the Efficacy of Parent-Child Interaction Therapy-Emotion Development (PCIT-ED) Treatment For Preschool Depression. Research on child and adolescent psychopathology, 50(9), 1233-1246. [DOI:10.1007/s10802-022-00897-2] [PMID] []
24. Elbay, R. Y., Görmez, A., Kılıç, A., & Avcı, S. H. (2021). Separation anxiety disorder among outpatients with major depressive disorder: Prevalence and clinical correlates. Comprehensive psychiatry, 105, 152219. [DOI:10.1016/j.comppsych.2020.152219] [PMID]
25. Eruyar, S., & Vostanis, P. (2020). Feasibility of group play therapy with refugee children in Turkey. Counselling and Psychotherapy Research, 20(4), 626-637.‌ [DOI:10.1002/capr.12354]
26. Exenberger, S., & Juen, B. (2014). Well-being, resilience and quality of life from children's perspective. Springer Briefs in well-being and quality of life research. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-007-7519-0_1 [DOI:10.1007/978-94-007-7519-0_1]
27. Eyberg, S. M., Nelson, M. M., & Boggs, S. R. (2008). Evidence-based psychosocial treatments for children and adolescents with disruptive behavior. Journal of clinical child and adolescent psychology: the official journal for the Society of Clinical Child and Adolescent Psychology, American Psychological Association, Division 53, 37(1), 215-237. [DOI:10.1080/15374410701820117] [PMID]
28. Garriga, A., & Pennoni, F. (2022). The causal effects of parental divorce and parental temporary separation on children's cognitive abilities and psychological well-being according to parental relationship quality. Social Indicators Research, 161(2-3), 963-987.‌ [DOI:10.1007/s11205-020-02428-2]
29. Hahn, L., Hajinlian, J., Eisen, A. R., Winder, B., & Pincus, D. B. (2003). Measuring the dimentions of separation anxiety and early panic in children and adolescents: The Separation Anxiety Assessment Scale. Paper presented at the 37th annual convention of the Association for Advancement of Behavior Therapy, Boston. https://www.cambridge.org/news-and-insights/technical-incident
30. Hajinlian, J., Hahn, L.G., Eisen, A. R., Zilli-Richardson, L., Reddy, L. A., Winder, B., & Pincus, D. (2003, November). The phenomenon of separation anxiety across DSM-IV internalizing and externalizing disorders. Poster session presented at the 37th annual convention of the Association for the Advancement of Behavior Therapy, Boston, MA. chapter/10.1007/978-1-4419-7784-7_17
31. Hajinlian, J., Mesnik, J., & Eisen, A. R. (2005, November). Separation anxiety symptom dimensions and DSM-IV Anxiety disorders: correlates, comorbidity, and clinical utility. Poster presented at the 39th annual convention of the Association for behavioral and cognitive therapies, Washington, DC. chapter/10.1007/978-1-4419-7784-7_17
32. Hinic, K., Kowalski, M. O., Holtzman, K., & Mobus, K. (2019). The Effect of a Pet Therapy and Comparison Intervention on Anxiety in Hospitalized Children. Journal of pediatric nursing, 46, 55-61. [DOI:10.1016/j.pedn.2019.03.003] [PMID]
33. Jamjoo, N., Askarian, M. (2020). The Effectiveness of Child-centered play therapy on Internalized Children's Problems. Journal of Pediatric Nursing, 7 (1), 23-30 http://jpen.ir/article-1-404-fa.html [Persian]
34. Jones, A. S., LaLiberte, T., & Piescher, K. N. (2015). Defining and strengthening child well-being in child protection. Children and Youth Services Review, 54, 57-70. [DOI:10.1016/j.childyouth.2015.05.001]
35. Jreisat S. (2023). Separation Anxiety among Kindergarten Children and its Association with Parental Socialization. Health psychology research, 11, 75363. [DOI:10.52965/001c.75363] [PMID] []
36. Juffer, F., Bakermans-Kranenburg, M. J., & van IJzendoorn, M. H. (2008). Methods of the video-feedback programs to promote positive parenting alone, with sensitive discipline, and with representational attachment discussions. In F. Juffer, M. J. Bakermans-Kranenburg, & M. H. van IJzendoorn (Eds.), Promoting positive parenting: An attachment-based intervention (pp. 10-21). Taylor & Francis Group/Lawrence Erlbaum Associates. record/2007-07584-002
37. Kang H. (2021). Sample size determination and power analysis using the G*Power software. Journal of educational evaluation for health professions, 18, 17. [DOI:10.3352/jeehp.2021.18.17] [PMID] []
38. Lee, J. J., Park, S., Park, H., Kim, S., Lee, J., Lee, J., Youk, J., Yi, K., An, Y., Park, I. K., Kang, C. H., Chung, D. H., Kim, T. M., Jeon, Y. K., Hong, D., Park, P. J., Ju, Y. S., & Kim, Y. T. (2019). Tracing Oncogene Rearrangements in the Mutational History of Lung Adenocarcinoma. Cell, 177(7), 1842-1857.e21. [DOI:10.1016/j.cell.2019.05.013] [PMID]
39. Lee, S. R., & Kim, L. S. (2022). Coresidence of Older Parents and Adult Children Increases Older Adults' Self-Reported Psychological Well-Being. International journal of Alzheimer's disease, 2022, 5406196. [DOI:10.1155/2022/5406196] [PMID] []
40. Lieneman, C. C., Brabson, L. A., Highlander, A., Wallace, N. M., & McNeil, C. B. (2017). Parent-Child Interaction Therapy: current perspectives. Psychology research and behavior management, 10, 239-256. [DOI:10.2147/PRBM.S91200] [PMID] []
41. Liu, X., Zhao, L., & Su, Y. S. (2022). Impact of Parents' Attitudes on Learning Ineffectiveness: The Mediating Role of Parental Self-Efficacy. International journal of environmental research and public health, 19(1), 615. [DOI:10.3390/ijerph19010615] [PMID] []
42. Mamsharifi, P., Farokhi, B., Hajipoor-Taziani, R., Alemi, F., Hazegh, P., Masoumzadeh, S., Jafari, L., Ghaderi, A., & Ghadami Dehkohneh, S. (2023). Nano-curcumin effects on nicotine dependence, depression, anxiety and metabolic parameters in smokers: A randomized double-blind clinical study. Heliyon, 9(11), e21249. [DOI:10.1016/j.heliyon.2023.e21249] [PMID] []
43. Marvin, R., Cooper, G., Hoffman, K., & Powell, B. (2002). The Circle of Security project: attachment-based intervention with caregiver-pre-school child dyads. Attachment & human development, 4(1), 107-124. [DOI:10.1080/14616730252982491] [PMID]
44. McNeil, C. B., Hembree-Kigin, T. L., & Anhalt, K., Bjørseth, Å., Borrego, J., Chen, Y.-C., Diamond, G., Foley, K. P., Goldfine, M. E., Herschell, A. D., Masse, J., Tempel, A. B., Tiano, J., Wagner, S., Ware, L. M., & Wormdal, A. K. (Collaborators). (2010). Parent-child interaction therapy (2nd ed.). Springer Science + Business Media. [DOI:10.1007/978-0-387-88639-8]
45. Meynen, M., Colonnesi, C., Abrahamse, M. E., Hein, I., Stams, G. J. M., & Lindauer, R. J. L. L. (2022). A Cohort Study on the Effect of Parental Mind-Mindedness in Parent-Child Interaction Therapy. International journal of environmental research and public health, 19(8), 4533. [DOI:10.3390/ijerph19084533] [PMID] []
46. Mofrad, S., Abdullah, R., & Abu Samah, B. A. (2009). Perceived parental overprotection and separation anxiety: Does specific parental rearing serve as specific risk factor, Asian Social Science, 5 (11), 109-116. DOI:10.5539/ass.v5n11p109 [DOI:10.5539/ass.v5n11p109]
47. Mofrad, S., Abdullah, R., & Uba, I. (2010). Attachment patterns and separation anxiety symptom. Asian Social Science, 6 (11), 148-153. DOI:10.5539/ass.v6n11p148 [DOI:10.5539/ass.v6n11p148]
48. Money, R., Wilde, S., & Dawson, D. (2021). Review: The effectiveness of Play therapy for children under 12 - a systematic literature review. Child and Adolescent Mental Health, 26(3), 238-251. [DOI:10.1111/camh.12416] [PMID]
49. Parker, M. M., Hergenrather, K., Smelser, Q., & Kelly, C. T. (2021). Exploring child-centered play therapy and trauma: A systematic review of literature. International Journal of Play Therapy, 30(1), 2-13. [DOI:10.1037/pla0000136]
50. Pini, S., Abelli, M., Costa, B., Martini, C., Schiele, M. A., Baldwin, D. S., Bandelow, B., & Domschke, K. (2021). Separation Anxiety and Measures of Suicide Risk Among Patients With Mood and Anxiety Disorders. The Journal of clinical psychiatry, 82(2), 20m13299. [DOI:10.4088/JCP.20m13299] [PMID]
51. Raturi, R., & Cebotari, V. (2022). The impact of parental migration on psychological well-being of children in Ghana. Journal of Ethnic and Migration Studies, 49(1), 192-211. [DOI:10.1080/1369183X.2022.2076070]
52. Sadeghy, M., Akbari Chermahini, S., Bahrami, A., & Seyed Mousavi, P. S. (2022). Effectiveness of Attachment-based play therapy on Parental Self-Efficacy, Emotion Regulation and Social Adjustment in Children with Separation Anxiety: A Case report. Applied Psychology, 16(2), 132-107. doi: 10.52547/apsy.2021.224105.1180 [Persian] [DOI:10.52547/apsy.2021.224105.1180]
53. Salo, S., Flykt, M., Mäkelä, J., Lassenius-Panula, L., Korja, R., Lindaman, S., & Punamäki, R. L. (2020). The impact of Play therapy® therapy on parent-child interaction and child psychiatric symptoms: a pilot study. International Journal of Play, 9(3), 331-352. [DOI:10.1080/21594937.2020.1806500]
54. Seyed Mousavi P., Mazaheri, A., Pakdaman, S., & Heydari, M. (2013). Effectiveness of Attachment-based play therapy using video feedback on decreasing parental stress and externalizing problems of children. Contemporary Psychology, 8 (1), 33-46. article-1-174-fa.html [Persian]
55. Talaienejad, N., Ghanbari, S., Mazaheri, M. A., Asgari, A. (2015). Preliminary Properties of Separation Anxiety Assessment Scale (Parent Version). Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists, 12 (47), 225-235. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jip/Article/1054804 [Persian]
56. Thomas, R., & Zimmer-Gembeck, M. J. (2007). Behavioral outcomes of Parent-Child Interaction Therapy and Triple P-Positive Parenting Program: a review and meta-analysis. Journal of abnormal child psychology, 35(3), 475-495. [DOI:10.1007/s10802-007-9104-9] [PMID]
57. Thomas, R., & Zimmer-Gembeck, M. J. (2012). Parent-child interaction therapy: an evidence-based treatment for child maltreatment. Child maltreatment, 17(3), 253-266. [DOI:10.1177/1077559512459555] [PMID]
58. Tironi, M., Charpentier Mora, S., Cavanna, D., Borelli, J. L., & Bizzi, F. (2021). Physiological Factors Linking Insecure Attachment to Psychopathology: A Systematic Review. Brain sciences, 11(11), 1477. [DOI:10.3390/brainsci11111477] [PMID] []
59. Tucker, C., & Smith-Adcock, S. (2017). Play therapy: The evidence for trauma-focused treatment for children and families. In R. L. Steen (Ed.), Emerging research in play therapy, child counseling, and consultation (pp. 42-59). Information Science Reference/IGI Global. [DOI:10.4018/978-1-5225-2224-9.ch003]
60. Vanfleet, R. (2005). Filial therapy: strengthening parent- child relationship through play. Florida: professional resource press. Through-Play-Third-Edition_p_103.html
61. Zimmer-Gembeck, M. J., Kerin, J. L., Webb, H. J., Gardner, A. A., Campbell, S. M., Swan, K., & Timmer, S. G. (2019). Improved Perceptions of Emotion Regulation and Reflective Functioning in Parents: Two Additional Positive Outcomes of Parent-Child Interaction Therapy. Behavior therapy, 50(2), 340-352. [DOI:10.1016/j.beth.2018.07.002] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)