دوره 18، شماره 81 - ( 9-1398 )                   جلد 18 شماره 81 صفحات 1037-1045 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

saleki S, Tajeri B, Ahadi H. Effectiveness of hand - thinking playing LEGO on stress parent - child interaction of children with learning disabilities. علوم روانشناختی. 2019; 18 (81) :1037-1045
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-254-fa.html
سالکی سارا، تاجری بیوک، احدی حسن. اثربخشی بازی مهارتی - فکری لگو بر میزان تنش تعامل والد - کودک درکودکان دارای اختلال یادگیری. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1398; 18 (81) :1037-1045

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-254-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
چکیده:   (736 مشاهده)
زمینه: تحقیقات اثربخشی بازی ­ها را بر متغیرهای مختلفی چون توانش­ های اجتماعی، ارتباطی و کاهش انزوا در کودکان دارای اختلال یادگیری را نشان داده ­اند. اما تعیین اثربخشی بازی مهارتی - فکری لگو بر تنش تعامل والد - کودک مغفول مانده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازی مهارتی - فکری لگو بر تنش تعامل والد - کودک در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری انجام شد. روش: از نوع شبه ­آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری، شامل تمامی کودکان دبستانی پایه­ سوم و دارای اختلال یادگیری خواندن و نوشتن شهر تهران بود. 50 کودک به ­شیوه نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس، تعداد 30 کودک که دارای تراز بالایی در تنش والد - کودک بودند، به صورت ­تصادفی در دو گروه 15 نفری (یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه) جایگزین شدند. کودکان گروه آزمایش، 12 جلسه بازی مهارتی - فکری لگو شروع با داستان توسط گروه لگوی آموزشی (2014) همراه آگاهی واج ­شناختی را به ­ طور گروهی، یک ­بار در هفته به­ مدت 60 دقیقه دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل شاخص تنیدگی والدین توسط آبیدین (1990) بود. یافته­ ها: یافته­ های کواریانس تک متغیره نشان داد بازی مهارتی - فکری لگو با 95% اطمینان بر میزان تنش تعامل والد - کودک (39/65 F=، 0/05P<) در والدین کودکان دارای اختلال یادگیری نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون اثربخش است. نتیجه گیری: بازی لگو با پرورش حل مسأله و روابط اجتماعی به کاهش مشکلات کودک، افزایش حس صلاحیت و اداره‌ی والدینی منجر شد و به­ عنوان یک سیستم یادگیری نوین برای کاهش تنیدگی در روابط والد - کودک معرفی گردید.
 
متن کامل [PDF 556 kb]   (285 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/2 | پذیرش: 1398/9/21 | انتشار: 1398/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb