پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 145 - ( بهار 1404(فروردین)، 1404 )                   جلد 24 شماره 145 صفحات 323-305 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrololoum Z, Lajevardi H. (2025). Predictive model of mentalization based on attachment styles with the mediating role of ego empowerment in students. Journal of Psychological Science. 24(145), 305-323. doi:10.52547/JPS.24.145.305
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2555-fa.html
بحرالعلوم زهرا، لاجوردی هدا. مدل پیش ‌بینی ذهنی ‌سازی بر اساس سبک ‌های دلبستگی با نقش میانجی توانمندی ایگو در دانشجویان مجله علوم روانشناختی 1404; 24 (145) :323-305 10.52547/JPS.24.145.305

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2555-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. ، Hadalaj@yahoo.com
چکیده:   (1108 مشاهده)
زمینه: سبک­ های دلبستگی و ذهنی‌ سازی از جمله عوامل روانشناختی هستند که با مهارت­های تنظیم هیجانی مرتبط هستند استفاده از توانایی ذهنی ­سازی با توانایی ایگو در افراد مرتبط است. بنابراین بررسی مسیر تحول ذهنی­ سازی از طریق سبک­های دلبستگی به توانمندی ایگو یک ضرورت اساسی است.
هدف: هدف پژوهش حاضر پیش ‌بینی ذهنی ‌سازی بر اساس سبک ‌های دلبستگی با نقش میانجی توانمندی ایگو در دانشجویان بود.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی که به روش مدل­ سازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان دانشکده علوم ­انسانی دانشگاه آزاد واحد قم در سال 1403-1402 می‌ باشد. نمونه پژوهش 335 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بودند که به روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب و به صورت آنلاین به پرسشنامه­های عملکرد بازتابی (فوناگی و همکاران، 2016)، سبک­ های دلبستگی بزرگسالان (کولینز و رید، 1990) و مقیاس توانمندی ایگو (مارکستروم و همکاران، 1997) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ ها از روش مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم­ افزار SPSS نسخه 19 و Amos نسخه 24 استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد سبک دلبستگی ایمن، دلبستگی اجتنابی، دلبستگی دوسوگرا و توانمندی ایگو بر اطمینان و عدم اطمینان اثر علّی مستقیم و معناداری داشت (05/0 >P). همچنین سبک دلبستگی دوسوگرا، سبک دلبستگی ایمن و سبک دلبستگی اجتنابی بر توانمندی ایگو اثر علّی مستقیم و معناداری داشت (05/0 >P). همچنین نتایج نشان داد که 60 درصد از واریانس توانمندی ایگو توسط سبک ­های دلبستگی تبیین می­ شود؛ 23 درصد از واریانس اطمینان و 46 درصد از واریانس عدم اطمینان توسط سبک ­های دلبستگی و توانمندی ایگو تبیین می­ شود.
نتیجه‌ گیری: بر اساس یافته‌ های پژوهش، می ‌توان نتیجه گرفت که سبک دلبستگی ایمن، دلبستگی اجتنابی، دلبستگی دوسوگرا و توانمندی ایگو به عنوان عوامل مؤثر بر ذهنی‌ سازی می‌ توانند ما را به درک عمیق ‌تری از ذهنی‌ سازی برسانند و با آموزش شکل‌ گیری سبک­های گوناگون دلبستگی و ساختار ایگو به دانشجویان می ‌توان ذهنی ‌سازی را در آنان تقویت کرد.
متن کامل [PDF 1240 kb]   (533 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/5/17 | پذیرش: 1403/7/20 | انتشار: 1404/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)