پیام خود را بنویسید
دوره 17، شماره 69 - ( 9-1397 )                   جلد 17 شماره 69 صفحات 536-531 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khorami F, Saif A A, Kiamanesh A R, Dortaj F. (2018). The effectiveness of mindfulness and self-regulation training in reducing test anxiety and improving attitude towards school in11th grade student’s at Tehran. Journal of Psychological Science. 17(69), 531-536.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-257-fa.html
خرمی فاطمه، سیف علی اکبر، کیامنش علیرضا، درتاج فریبرز. اثربخشی بسته آموزشی خود نظم دهی بر افزایشِ نگرش نسبت به مدرسه در دانش آموزان پایه یازدهم شهر تهران مجله علوم روانشناختی 1397; 17 (69) :536-531

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-257-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات ، aliakbarsaif@yahoo.com
چکیده:   (2967 مشاهده)
زمینه: بازخورد مثبت به مدرسه، محتوای درسی و رفتارهای معلم، باعث ایجاد انگیزش یادگیری در دانش­ آموزان می ­شود. یادگیرندگان خودنظم ­جو به واسطه خود ­آگاهی از فرآیندهای فکری خود و دانستن چگونگی استفاده از راهبردهای یادگیری، دارای این بازخورد مثبت هستند. از این رو مسئله پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش خودنظم­جویی در دانش­ آموزان دارای بازخورد پایین به مدرسه بوده است.  هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی خودنظم ­جویی در افزایش بازخورد نسبت به مدرسه در دانش­ آموزانِ پایه یازدهم انجام گرفت.  روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش ­آزمونپس­ آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش 88 دانش آموز (44 دختر و 44 پسر) پایه یازدهمِ دارای نمراتِ بازخورد نسبت به مدرسه پایین بودند که با روش نمونه ­گیری خوشه­ای چندمرحله ­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بازخورد نسبت به مدرسه مککوچ و سیگل (2003) بود. و برای تجزیه تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس تک­ متغیری استفاده شد.  یافته­ ها: نتایج نشان دهنده افزایشِ معنادار بازخورد نسبت به مدرسه در دانش ­آموزان دختر و پسرِ گروه آزمایشی بود (0/01P< ). نتیجه ­گیری: بدین معنی که کسب توانش ­های خود ­نظم ­جویی باعث شده دانش ­آموزان در مقایسه با قبل، عملکرد بهتری در یادگیری از خود نشان دهند، که این مهم، افزایشِ بازخورد مثبت به مدرسه را به دنبال داشت.
متن کامل [PDF 515 kb]   (713 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/5/2 | پذیرش: 1398/5/2 | انتشار: 1398/5/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)