پیام خود را بنویسید
دوره 17، شماره 69 - ( 9-1397 )                   جلد 17 شماره 69 صفحات 544-537 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khorasani Zadeh A, Bahrami H, Ahadi H. (2018). Effectiveness of working memory training on recovery from behavioral symptoms (attention-deficit and impulsivity) of children with attention-deficit/hyperactivity. Journal of Psychological Science. 17(69), 537-544.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-258-fa.html
خراسانی زاده عارفه، بهرامی هادی، احدی حسن. اثربخشی آموزش حافظه کاری بر بهبود نشانگان رفتاری (کم توجهی و تکانشگری) کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه / فزون کنشی مجله علوم روانشناختی 1397; 17 (69) :544-537

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-258-fa.html


واحدعلوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (3240 مشاهده)
زمینه: اختلال کم­ توجهی/ بیش ­فعالی یکی از شایع­ ترین اختلالات عصبی رفتاری است که از دیرباز توجه روانشناسان و روانپزشکان را به خود جلب کرده است. مسأله پژوهش این است که آموزش حافظه ­کاری چه تأثیری بر روی نشانگان رفتاری اختلال  ADHDدارد. هدف:  بررسی اثربخشی آموزش حافظه­ کاری بر بهبود نشانگان رفتاری کودکان ADHD در قالب طرح نیمه­ تجربی از نوع پیش­ آزمون پس ­آزمون با گروه گواه است، که نمونه مورد نظر شامل 40 دانش ­آموز داوطلب مبتلا به  ADHDانتخاب و جایگزینی تصادفی شدند. روش: ابزارهای پژوهش شامل مصاحبه بالینی، نرم ­افزار آموزش حافظه­ کاری خدادادی(1393)، فرم تجدیدنظر شده پرسشنامه کانرز والدین(1999)، مقیاس درجه ­بندیSNAP-IV سوانسون(1980) بود. تشخیص  ADHDبا استفاده از مصاحبه بالینی و SNAP-IV صورت گرفت. به منظور کنترل هوش آزمودنی ­ها آزمون هوش ریون کودکان(1938) استفاده شد.گروه آزمایش در 10 جلسه آموزش حافظه­ کاری شرکت کردند، در حالی که گروه گواه تحت هیچ مداخله­ ای قرار نگرفت. آزمودنی­ های هر دو گروه در پیش­ آزمون و پس ­آزمون پرسشنامه کانرز و SNAP-IV را تکمیل کردند. یافته­ ها: نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد، آموزش حافظه­ کاری به طور معنی­ داری باعث کاهش تکانشگری- فزون­ کنشی و افزایش توجه گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پس­ آزمون شده است (0/001>p). نتیجه ­گیری: آموزش حافظه ­کاری می ­تواند به عنوان یک روش درمانی مکمل درمان­ های دارویی برای بهبود نشانگان رفتاری کودکان مبتلا بع کمبود توجه/ فزون کنشی به حساب آید
متن کامل [PDF 645 kb]   (1585 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/5/2 | پذیرش: 1398/5/2 | انتشار: 1398/5/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)