Motevally Joybari F, Bakhshipour Joybari B, Abbasi G. (2025). Effectiveness of education of mothers based on attachment-based intervention on multiple dimensions of anxiety of children with separation anxiety disorder.
Journal of Psychological Science.
24(147), 231-249.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-2611-fa.html
متولی جویباری فاطمه، بخشی پور جویباری باب الله، عباسی فدرت اله. اثر بخشی آموزش مادران براساس مداخله مبتنی بر دلبستگی بر ابعاد چندگانه اضطراب کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی مجله علوم روانشناختی 1404; 24 (147) :249-231
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2611-fa.html
دانشیار گروه مشاوره و روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران. ، ba_bakhshipour@yahoo.com
چکیده: (552 مشاهده)
زمینه: اختلال اضطراب جدایی از شایعترین اختلال روانی در کودکی است که در صورت عدم درمان موجب اختلالات شدید در بزرگسالی خواهد شد. هدف: پژوهش حاضر باهدف اثربخشی آموزش مادران بر اساس مداخله مبتنی بر دلبستگی بر ابعاد چندگانه اضطراب کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه و پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال اضطراب جدایی مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه یک شهر ساری در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ بودند. نمونه پژوهش 30 نفر از کودکان مبتلال به اختلال اضطراب جدایی بودند به روش هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دوگروه آزمایشی وگواه گمارش شدند (هر گروه 15 نفر). پس از اجرای پیشآزمون، شرکت کنندگان گروه آزمایشی، مداخله مبتنی بر دلبستگی بر اساس پروتکل قنبری و همکاران (1392)، به مدت 8 جلسه دو ساعته به صورت گروهی دریافت کردند. سپس مرحله پس آزمون وبعد از سه ماه مرحله پیگیری انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه ابعاد چندگانه اضطراب مارچ و همکاران (1997) بود. جهت تجزیهوتحلیل دادها، از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکررآمیحته با استفاده از نرمافزار 26 Spss انجام شد. یافته ها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مادران بر اساس مداخله مبتنی بر دلبستگی منجر به کاهش ابعاد چندگانه اضطراب کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی شد (05/0 >P).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که مداخله مبتنی بر دلبستگی بر ابعاد چندگانه اضطراب و مؤلفههای آن بر کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی در گروه آزمایش مؤثر بوده و میتوان این مداخله را به کودکان دارای اختلال اضطراب جدایی، روانشناسان و مشاوران کودک توصیه کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/6/20 | پذیرش: 1404/6/1 | انتشار: 1403/12/7
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |