پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 147 - ( بهار 1404(خرداد)، 1404 )                   جلد 24 شماره 147 صفحات 271-251 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parvardeh M, Abasi M, Gadampour E. (2025). Comparing the effectiveness of cognitive-behavioral group training, self-compassion training and positivity training on the psychological capital of female students with suicidal thoughts. Journal of Psychological Science. 24(147), 251-271.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2621-fa.html
پرورده محبوبه، عباسی محمد، قدم‌پور عزت‌اله. مقایسه اثر بخشی آموزش گروهی شناختی-رفتاری، آموزش شفقت‌به‌خود و آموزش مثبت‌نگری بر سرمایه‌روانشناختی دانش‌آموزان دختر دارای افکار خودکشی مجله علوم روانشناختی 1404; 24 (147) :271-251

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2621-fa.html


دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران. ، abasi.mo@lu.ac.ir
چکیده:   (416 مشاهده)
زمینه: مطالعات مختلف نشان داده‌اند که سرمایه روانشناختی، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بهبود وضعیت روانی و مقابله با استرس، در کاهش افکار خودکشی است. در این میان، شیوه‌های مختلف مداخله‌ای به منظور تقویت سرمایه روانشناختی و کاهش افکار خودکشی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. با این حال، شکاف پژوهشی موجود در زمینه مقایسه تأثیر مداخلات شناختی-رفتاری، شفقت به خود و مثبت‌نگری بر پایه آموزه‌های دینی بر سرمایه روانشناختی دانش‌آموزان دختر دارای افکار خودکشی هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است.
هدف: هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش درمان شناختی-رفتاری، شفقت به خود و مثبت‌نگری براساس آموزه­های دینی بر سرمایه‌روانشناختی در دانش‌آموزان دختر دارای افکار خودکشی بود.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی 1403-1402 بود. نمونه‌ آماری شامل 60 نفر بود که از بین 3 مدرسه از کل مدارس دخترانه متوسطه دوم به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب و به طور تصادفی در گروه­های آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار داده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه افکار خودکشی (بک و همکاران، 1979) و پرسشنامه سرمایه روانشناختی (مک­گی، 2011) بود. پروتکل­های آموزشی برای گروه­های آزمایش به ترتیب آموزش شناختی رفتاری (برایان و راد، 2018) به مدت 10 جلسه 90 دقیقه­ای، آموزش شفقت به خود (پل گیلبرت، 2000) به مدت 8 جلسه 90 دقیقه­ای و آموزش مثبت­نگری بر اساس آموزه­های دینی (فرنام و حمیدی، 1395) به مدت 8 جلسه 90 دقیقه­ای به صورت یک جلسه در هفته به صورت گروهی دریافت کردند، درحالی که گروه گواه آموزشی دریافت نکرد. داده­های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس تک و چندمتغیری، با استفاده از نرم­افزار SPSS-25 تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که هر سه آموزش بر مؤلفه­های سرمایه‌روانشناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تاب­آوری و خوش­بینی) تأثیر معناداری داشته­اند (001/0>p) و بین گروه گواه و سه روش آموزش در مؤلفه­های متغیر «سرمایه‌روانشناختی» تفاوت معنی­داری مشاهده می­شود (001/0>p). نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که «آموزش گروهی شناختی-رفتاری» بیشتر بر مؤلفه «خودکارآمدی»، «آموزش مثبت­نگری بر اساس آموزه­های دینی» بیشتر بر مؤلفه «امیدواری» و «خوش­بینی» و «آموزش شفقت به خود» بیشتر بر مؤلفه «تاب­آوری» مؤثر بوده است (001/0>p).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­های پژوهش به نظر می­رسد آموزش­های بکار رفته می­توانند به عنوان مداخله­ای کارآمد برای بهبود سرمایه روانشناختی دانش­آموزان دختر جهت کاهش افکار خودکشی مورد استفاده قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 1286 kb]   (198 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/1 | پذیرش: 1404/3/1 | انتشار: 1403/12/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)