استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران. ، Akabaria.180@gmail.com
چکیده: (80 مشاهده)
زمینه: مشکلات روانی پس از مهاجرت میتواند بر زندگی و تواناییهای کودکان تأثیرگذار باشد. سوگ مهاجرت هنوز به اندازۀ کافی در پژوهشها مورد توجه قرار نگرفته است. پرسشنامههای موجود در این حوزه برای ارزیابی میزان و شدت سوگ مهاجرت در بزرگسالان تدوین شده است و کاربرد آنها برای گروه سنی کودکان و نوجوانان با ابهام مواجه است.
هدف: این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ محقق ساختۀ سوگ و فقدان مهاجرت در کودکان مقیم کشور کانادا انجام شد.
روش: این پژوهش از نظر هدف، بنیادی- کاربردی و از حیث نوع گردآوری دادهها، پیمایشی پرسشنامهای و از نظر روششناسی، از جمله مطالعات آزمونسازی به حساب میآید که در قالب یک طرح پژوهشی همبستگی انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی کودکان ایرانی خانوادههای مهاجر در کشور کانادا در محدودۀ سنی 9 تا ۱۵ سال در سال 1402 بود. نمونۀ آماری نیز 120 کودک بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات در این پژوهش شامل پرسشنامه سوگ و فقدان مهاجرت در کودکان (محقق ساخته) و پرسشنامه افسردگی کودکان (کواکس و بک، 1977) بود. تحلیل دادهها نیز از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی نوع اول و دوم برای بررسی روایی سازه و روش تحلیل مؤلفههای اصلی با استفاده از نرمافزارهای AMOS-24 و SPSS-22 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد پرسشنامه محقق ساختۀ سوگ و فقدان مهاجرت در کودکان، مشخصات روانسنجی مطلوبی دارد. روایی ملاکی این پرسشنامه با پرسشنامه افسردگی کودکان 784/0 به دست آمد. تحلیل عاملی مؤلفههای اصلی پرسشنامه با دوران واریماکس انجام شد که با در نظر گرفتن یک مدل 5 عاملی، 26/61 درصد از کل واریانس تبیین شد. در مورد پایایی پرسشنامه نیز، ضریب بازآزمایی و آلفای کرونباخ کلی پرسشنامه به ترتیب برابر با 89/0 و 94/0 بود. همچنین آلفای کرونباخ خرده مقیاسهای پرسشنامه در بازۀ 72/0 تا 94/0 بود که نشان دهندۀ پایایی مطلوب این پرسشنامه بود.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود، درمانگران حوزۀ کودک و نوجوان از پرسشنامۀ محقق ساختۀ سوگ و فقدان مهاجرت در کودکان برای شناسایی کودکان در معرض خطر سوگ مهاجرت، ارزیابی میزان و شدت سوگ مهاجرت در کودکان و تهیۀ طرح مداخلات درمانی مرتبط با آن استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/3 | پذیرش: 1403/9/5
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |