پیام خود را بنویسید
تابستان 1404(تیر)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران. ، mahmoud.Jajarmi@gmail.com
چکیده:   (413 مشاهده)
زمینه: یکی از انواع اختلالاتی که ممکن است در اثر سرکوب هیجانات برای نوجوانان به وجود آید، اختلالات روان‌تنی است. با توجه به نقش هیجانات در بروز ناگویی هیجانی و تشدید اختلالات روان‌تنی، به نظر می‌رسد از جمله درمان‌های مؤثر بر آن، درمان متمرکز بر شفقت و درمان هیجان‌‌مدار باشد. در مورد مقایسۀ اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت و درمان هیجان­مدار بر ناگویی هیجانی نوجوانان دختر با مشکلات روان‌تنی خلا پژوهشی وجود دارد.
هدف: هدف از انجام این پژوهش، مقایسۀ اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت و درمان هیجان­مدار بر ناگویی هیجانی نوجوانان دختر با مشکلات روان‌تنی در شهر مشهد بود.
روش: روش این پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر 15 تا 18 ساله با مشکلات روان‌تنی مشغول به تحصیل در دورۀ دوم متوسطه ناحیۀ 3 آموزش و پرورش شهر مشهد در سال تحصیلی 1403-1402 (250 نفر) بود که 45 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (درمان متمرکز بر شفقت و درمان هیجان­مدار) و گروه گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (بگبی و همکاران، 1994) بود. گروه‌ آزمایش اول در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای درمان متمرکز بر شفقت (گیلبرت، 2010) و گروه آزمایش دوم 8 جلسه 90 دقیقه‌ای درمان هیجان­مدار (گرینبرگ، 2011) را دریافت کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و نرم­افزار SPSS-26 استفاده شد.
یافته­ ها: نشان داد که درمان‌های متمرکز بر شفقت و درمان هیجان مدار بر ناگویی هیجانی دختران نوجوان دارای علائم روان­تنی اثربخش بودند (001/0 P<). نتایج آزمون­های تعقیبی بنفرونی نیز نشان داد که هر دو نوع درمان، اثربخشی یکسانی بر روی ناگویی هیجانی دختران نوجوان دارای علائم روان تنی دارند (001/0 P<).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش، درمانگران و مشاوران مدارس می‌‌توانند از هر دو نوع درمان متمرکز بر شفقت و هیجان­مدار برای کاهش ناگویی هیجانی نوجوانان دختر دارای مشکلات روان‌تنی استفاده کنند.
 
متن کامل [PDF 1417 kb]   (201 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/19 | پذیرش: 1403/9/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)