پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 145 - ( بهار 1404(فروردین)، 1404 )                   جلد 24 شماره 145 صفحات 44-23 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kareem Khlaif Al-Shammar A, momeni K, yazdanbaksh K. (2025). The mediating role of emotion regulation in the relationship between attachment styles and social skills and anxiety in children with autism spectrum disorder. Journal of Psychological Science. 24(145), 23-44. doi:10.52547/JPS.24.145.23
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2657-fa.html
کریم خلیف الشمری علی، مومنی خدامراد، یزدانبخش کامران. نقش واسطه‌ای تنظیم هیجان در رابطه سبک‌های دلبستگی با مهارت‌های اجتماعی و اضطراب در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم مجله علوم روانشناختی 1404; 24 (145) :44-23 10.52547/JPS.24.145.23

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2657-fa.html


استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه ایران. ، kh.momeni@razi.ac.ir
چکیده:   (831 مشاهده)
زمینه: اختلال طیف اتیسم یکی از پیچیده‌ ترین اختلالات رشدی است که بر توانایی‌ های شناختی، هیجانی و اجتماعی کودکان تأثیر می‌ گذارد. تنظیم هیجان و سبک ‌های دلبستگی از عوامل مهمی هستند که می‌ توانند به طور مستقیم بر مهارت ‌های اجتماعی و میزان اضطراب کودکان مبتلا به این اختلال تأثیر بگذارند. با وجود پژوهش‌ های متعدد در زمینه اختلال طیف اتیسم، هنوز خلأهای بسیاری در فهم کامل نقش واسطه ‌ای تنظیم هیجان در این رابطه‌ ها وجود دارد.
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ‌ای تنظیم هیجان در رابطه سبک ‌های دلبستگی با مهارت‌ های اجتماعی و اضطراب در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بود.
روش: روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدل ­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم در سال 1403-1402 در شهر کرمانشاه بود که از میان آن­ ها تعداد 200 کودک به صورت دردسترس با توجه به ملاک های ورود و خروج انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات، والد یا مراقب کودکان به پرسشنامه ‌های سبک دلسبتگی در کودکی میانه (رونقی و همکاران، 1392)، مهارت ‌های اجتماعی (بلینی و هوف، 2007)، تنظیم هیجان (شیلدز و سیچتی، 1997) و اضطراب (راجرز و همکاران، 2016) پاسخ دادند. جهت تجزیه تحلیل داده ها از نرم ­افزار Spss-24 و Amos-24 استفاده شد.
یافته‌ ها: نتایج نشان داد که سبک های دلبستگی ایمن تر با افزایش مهارت­ های اجتماعی (382/0 =β) و کاهش اضطراب (138/0- =β) در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم همراه است. همچنین تنظیم هیجان نقش میانجی در رابطه سبک دلبستگی و مهارت اجتماعی (067/0 =β) و سبک دلبستگی و اضطراب (029/0- =β) دارد (05/0 <p).
نتیجه‌ گیری: پیشنهاد می‌ شود که برنامه‌ های مداخله ‌ای مناسب توسط متخصصان طراحی شود و در مراکز و مدارس استثنایی ویژه اتیسم اجرا شود. همچنین برگزاری کارگاه‌ های آموزش خانواده (به‌ویژه مادر/ مراقب) مبتنی بر نقش سبک دلبستگی بر مهارت ‌های اجتماعی و اضطراب کودکان دچار اختلال طیف اتیسم تدارک دیده شود.
متن کامل [PDF 1293 kb]   (640 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/23 | پذیرش: 1404/9/26 | انتشار: 1403/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)