پیام خود را بنویسید
پاییز 1404(آبان)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشجوی دکتری روانشناسی صنعتی و سازمانی، گروه روانشناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران. ، faraji.s2020@gmail.com
چکیده:   (64 مشاهده)
زمینه: مربی‌گری روان‌شناختی مثبت‌گرا نقش مهمی در بهبود عملکرد و افزایش خودکارآمدی شغلی ایفا می‌کند. همچنین خودکارآمدی شغلی، یکی از عوامل کلیدی در بهره‌وری و رضایت شغلی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، غرزدن یا ابراز نارضایتی مکرر در محیط کار، می‌تواند جو سازمانی را تضعیف کرده و کارایی فردی و گروهی را کاهش دهد. اگرچه پژوهش‌های متعددی بر اهمیت مربی‌گری مثبت‌گرا در افزایش خودکارآمدی متمرکز شده‌اند، تأثیر این نوع مداخله بر کاهش رفتارهای منفی مانند غرزدن کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مربی­گری روانشناختی مثبت­گرا بر غرزدن و خودکارآمدی شغلی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان ایلام انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی و از نوع پیش­آزمون پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان ایلام در سال 1402 بودند؛ که با روش نمونه­گیری تصادفی ساده 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس غرزدن (کووالسکی، 1996)، پرسشنامه خودکارآمدی شغلی (ریگز و نایت، 1994) بود و مدل مربی­گری روانشناختی (وبلدینگ، 2020) در 8 جلسه 60 دقیقه­ای فقط برای گروه آزمایش اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل کوواریانس در نرم­افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که بین غرزدن و خودکارآمدی شغلی در گروه آزمایشی (مداخله مربی­گری روانشناختی مثبت­گرا) و گروه گواه تفاوت معنی­داری به لحاظ آماری مشاهده می­شود (000/0 P<). همچنین نتایج آزمون انکوا در متن مانکوا نشان داد که مداخله مربی­گری روانشناختی مثبت­گرا در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه موجب کاهش غرزدن (000/0 >P) و افزایش خودکارآمدی شغلی (001/0 P<) در کارکنان آموزش و پرورش می شود.
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که مدیران و سیاست‌گذاران آموزشی می‌توانند با بهره‌گیری از این رویکرد، محیط کاری مثبت‌تری ایجاد کرده و عملکرد کارکنان را بهبود بخشند. برگزاری دوره‌های مربی‌گری مثبت‌گرا برای کارکنان و مدیران، طراحی برنامه‌های آموزشی مبتنی بر رویکردهای روان‌شناختی مثبت‌گرا، و تقویت مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله می‌تواند به کاهش تنش‌ها و بهبود بهره‌وری سازمانی منجر شود.

 
متن کامل [PDF 1248 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/3 | پذیرش: 1403/10/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)