پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 145 - ( بهار 1404(فروردین)، 1404 )                   جلد 24 شماره 145 صفحات 118-97 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemmati M, Tizdast T, Jadidi M. (2025). The efficacy of an integrated training package based on time perspective therapy and positive therapy on the quality of life and psychological well-being of depressed patients. Journal of Psychological Science. 24(145), 97-118. doi:10.52547/JPS.24.145.97
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2686-fa.html
همتی محمد، تیزدست طاهر، جدیدی محسن. اثربخشی بسته آموزش تلفیقی مبتنی بر درمان چشم ‌انداز زمان و درمان مثبت ‌نگر بر کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی بیماران افسرده مجله علوم روانشناختی 1404; 24 (145) :118-97 10.52547/JPS.24.145.97

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2686-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران. ، tahertizdast@yahoo.com
چکیده:   (501 مشاهده)
زمینه: درمان چشم ‌انداز زمان با تغییر در نحوه ادراک زمان، به افراد کمک می ‌کند تا تعادل بهتری میان گذشته، حال و آینده خود ایجاد کرده و از تجربیات منفی فاصله بگیرند، درحالی ­که درمان مثبت ‌نگر با تقویت نقاط قوت و افزایش احساسات مثبت، افراد را به ‌سمت بهزیستی روانشناختی هدایت می‌ کند. با وجود اثربخشی هر یک از این رویکردها به‌ صورت مجزا، مطالعات کافی در مورد تلفیق آن ‌ها و بررسی تأثیر هم ‌افزایی این ترکیب بر روی بیماران افسرده وجود ندارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بسته آموزشی تلفیقی مبتنی بر درمان چشم ­انداز زمان و درمان مثبت­نگر بر کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی بیماران افسرده انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش ­آزمون پس ­آزمون با گروه گواه و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی افراد مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره امین وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1401 بودکه از میان 40 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 20 نفر) گمارده شدند. ابزارهای جمع‌آوری داده شامل پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (ریف، 2002) و پرسشنامه کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی، 1996) بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر در نرم ­افزار SPSS نسخه 26 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ ها: یافته ‌ها نشان داد که آموزش تلفیقی مبتنی بر درمان چشم ‌انداز زمان و درمان مثبت ‌نگر منجر به افزایش کیفیت زندگی در افراد افسرده شود (01/0 >p)؛ همچنین آموزش تلفیقی در ارتقای بهزیستی روانشناختی مؤثر بود (01/0 >p) و نتایج این تأثیر در بازه زمانی 2 ماهه نیز پایدار بود (01/0 >p).
نتیجه‌ گیری: باتوجه به نتایج پژوهش توصیه می‌شود مسئولین نظام بهداشت و سلامت جامعه، با انجام مطالعات عمیق‌تر، ضمن رصد و پایش عوامل مؤثر بر افسردگی، بر شیوه‌های بهبود کیفیت زندگی، بیماران افسرده متمرکز شوند و با ایجاد بانک اطلاعات بیماران دارای اختلال افسردگی، برنامه‌های مدونی را برای درمان پیش‌بینی نمایند.
متن کامل [PDF 1332 kb]   (274 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/20 | پذیرش: 1403/10/23 | انتشار: 1403/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)