پیام خود را بنویسید
بهار 1405(فروردین)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، vahedi_sh@tabrizu.ac.ir
چکیده:   (72 مشاهده)
زمینه: قلدری به عنوان یک رفتار پرخاشگرانه محسوب می­شود که مشکلات زیادی در مدرسه و جامعه برای دانش­آموز و دیگر افراد ایجاد می­کند. علاوه بر این؛ قلدری می­تواند بر کارکردهای مختلفی در عملکرد دانش­آموزان همچون کفایت اجتماعی آنان تأثیرگذار باشد.
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه اسپارک در تعامل با هوش اخلاقی بر کفایت اجتماعی در دانش­آموزان قلدر بود.
روش: روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه گواه و پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان قلدر دوره دوم ابتدایی شهرستان شهریار در سال تحصیلی 1402-1401 بود. از جامعه مذکور 48 نفر، با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در چهار گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای جمع­آوری اطلاعات شامل پرسشنامه­های کفایت اجتماعی (پرندین)، قلدری (ایلیویز) و هوش اخلاقی (لینک و کیل) بود. پس از اجرای پیش­آزمون گروه­های آزمایش طی 16 جلسه­ی 90 دقیقه­ای هفته­ای یکبار تحت آموزش برنامه اسپارک قرار گرفتند. داده­ها به وسیله تحلیل واریانس آمیخته از طریق نرم­افزار SPSS-27 تحلیل شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد با توجه به جدول تحلیل واریانس آمیخته تنها در مؤلفه مهارت رفتاری برون­گروهی (گروه و هوش) معنادار نیست ولی تمام مؤلفه­های دیگر اثر مرحله، گروه و هوش معنادار است (05/0 >p). بنابراین تغییرات در خرده مقیاس­های کفایت اجتماعی متاثر از برنامه آموزشی اسپارک بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­های پژوهش حاصل پیشنهاد می­شود؛ درمانگران و مشاوران مدارس، از برنامه آموزش اسپارک در جهت بهبود کفایت اجتماعی در دانش­آموزان با تشخیص قلدری استفاده نمایند. چرا که برنامه آموزشی اسپارک می­تواند کارکردهای اجتماعی دانش آموزان را ارتقاء بخشد و در نتیجه می­توان از این روش برای ارتقا کفایت اجتماعی دانش­آموزان قلدر استفاده کرد.
 
متن کامل [PDF 1447 kb]   (19 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/1/29 | پذیرش: 1404/3/31 | انتشار: 1405/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)