دوره 18، شماره 76 - ( 4-1398 )                   جلد 18 شماره 76 صفحات 431-439 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

AkbariNia M, Manshaei G R, Yanousefi S. Effectiveness of child - centered mindfulness therapy on the depression and anxiety of the children with cancer after drug therapy. علوم روانشناختی. 2019; 18 (76) :431-439
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-271-fa.html
اکبری نیا معصومه، منشئی غلامرضا، یوسفیان سعید. اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر افسردگی و اضطراب پس از دارودرمانی کودکان سرطانی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1398; 18 (76) :431-439

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-271-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)
چکیده:   (120 مشاهده)
زمینه: بیماری سرطان باعث می‌شود تا کودکان مبتلا، به آسیب‌های روانشناختی همچون اضطراب و افسردگی دچار شوند. نیاز است با بکارگیری درمان‌های روانشناختی مناسب همچون درمان ذهن‌آگاهی کودک‌محور افسردگی و اضطراب آنها کاهش یابد. هدف: بر این اساس هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر افسردگی و اضطراب پس از دارودرمانی کودکان سرطانی بود. روش: روش این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش­ آزمون – پس­ آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام کودکان مبتلا به بیماری سرطان در سال 1396 در شهر اصفهان بودند که جهت درمان به مرکز درمانی امید مراجعه نموده­ و تحت دارو درمانی قرار داشتند. تعداد نمونه در پژوهش 30 کودک مبتلا به سرطان بود که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش مداخلات درمانی مربوط به ذهن‌آگاهی کودک‌محور (بوردیک، 1396) را در طی دو ماه و نیم به صورت هفته‌ای یک جلسه 60 دقیقه‌ای دریافت نمودند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه افسردگی کودکان (کواکس، 1992) و مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان (مارچ و همکاران، 1997) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که درمان ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر افسردگی و اضطراب پس از دارودرمانی کودکان سرطانی تأثیر معناداری داشته است (0/001p<). بدین صورت که این درمان توانسته افسردگی و اضطراب کودکان سرطانی را کاهش دهد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان چنین نتیجه گرفت که درمان ذهن‌آگاهی با بهره‌گیری از فنونی همانند افکار، هیجانات و رفتار آگاهانه می‌تواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت کاهش افسردگی و اضطراب کودکان سرطانی مورد استفاده گیرد.

واژه‌های کلیدی: افسردگی، اضطراب، ذهن‌آگاهی، سرطان
متن کامل [PDF 594 kb]   (80 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۵/۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb