دوره 18، شماره 73 - ( 1-1398 )                   جلد 18 شماره 73 صفحات 17-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khonsari M, hatami M, hoseinzader taghvai M. The comparison of the effectiveness of group compassion and choice theory training on learned helplessness and self-efficacy in students. علوم روانشناختی. 2019; 18 (73) :17-28
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-272-fa.html
خونساری میناسادات، تاجری بیوک، سرداری پور مهران، حاتمی محمد، حسین زاده تقوایی مرحان. مقایسه اثربخشی آموزش گروهی شفقت و تئوری انتخاب بر احساس درماندگی آموخته شده و خودکارآمد ‌پنداری دانش‌آموزان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1398; 18 (73) :17-28

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-272-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
چکیده:   (852 مشاهده)
زمینه: تحقیقات زیادی اثربخشی آموزش­های شفقت و تئوری انتخاب بر احساس درماندگی آموخته شده و خودکارآمد ‌پنداری دانش‌آموزان را نشان داده ­اند. اما کدامیک از این آموزش ­ها می­ تواند اثربخش ­تر باشد؟ هدف: هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش گروهی شفقت و تئوری انتخاب بر احساس درماندگی آموخته شده و خودکارآمد ‌پنداری دانش‌آموزان بود. روش: طرح این پژوهش شبه‌آزمایشی با پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری را کلیه دانش‌آموزان دختر 15-18 ساله شهر کرج تشکیل دادند که از میان آنها تعداد 45 دختر به‌صورت نمونه در ‌دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (‌هر گروه 15 نفر‌) گمارده شدند. معیارهای ورود شامل سن و مشغول به تحصیل بودن در مقطع متوسطه و معیارهای خروج شامل داشتن بیماری جسمی خاص یا مصرف داروهای روانپزشکی ضمن اجرای پژوهش بود. هریک از گروه‌های آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای یکی از ساختارهای آموزش گروهی شفقت (گیلبرت، 2010) و تئوری انتخاب (گلاسر، 2009) را دریافت کردند و گروه گواه در این مدت هیچ­ گونه مداخله‌ای دریافت نکرد. آزمودنی‌ها با استفاده از مقیاس درماندگی آموخته­ شده کوینلس و نلسون(1988) و نیز‌ مقیاس خودکارآمد‌پنداری شرر(1982) در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون ارزیابی شدند. یافته­ ها: نتایج تحلیل کوواریانس، تفاوت معناداری را بین گروه‌های آزمایش با یکدیگر و نیز با گروه گواه نشان داد. این تفاوت ­ها در احساس درماندگی آموخته شده (0/001>p) و خودکارآمد پنداری (0/01>p) معنی‌دار  بودند. همچنین، اثربخشی آموزش تئوری انتخاب در مقایسه با آموزش شفقت بیشتر بود. نتیجه ­گیری: هر دو نوع آموزش گروهی توانستند بر کاهش احساس درماندگی آموخته ­شده و افزایش خودکارآمدپنداری دانش‌آموزان مؤثر باشند ولی آموزش تئوری انتخاب مؤثرتر از آموزش شفقت بوده است.
متن کامل [PDF 509 kb]   (409 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۵/۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb