استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. ، asie.moradi@razi.ac.ir
چکیده: (11 مشاهده)
زمینه: مطالعات نشان داده است که ویژگیهای شخصیتی نقش مهمی در پیشبینی فرسودگی شغلی معلمان ایفا میکنند، اما مکانیسمهای میانجی این رابطه هنوز به طور کامل شناخته نشده است. انعطافپذیری روانشناختی به عنوان یک متغیر میانجی پتانسیل دارد تا تأثیر ویژگیهای شخصیتی بر فرسودگی شغلی را تنظیم کند؛ با این حال، پژوهشهای محدودی در این زمینه انجام شده است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی و فرسودگی شغلی با میانجیگری انعطافپذیری روانشناختی معلمان انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان ابتدایی در حال تدریس مدارس دولتی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1401-1402 تشکیل بود. تعداد 312 معلم به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامههای فرسودگی شغلی (ماسلاچ، 1981)، ویژگیهای شخصیتی (مککری و کاستا، 1992) و انعطافپذیری روانشناختی (هیز و همکاران، 2004) بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزارهای spss نسخه 27 و mplus نسخه 8/3 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد روانرنجورخویی، برونگرایی، توافقپذیری، وظیفهشناسی و انعطافپذیری روانشناختی دارای اثر مستقیم بر فرسودگی شغلی هستند؛ اما تأثیر مستتقیم گشودگی بر فرسودگی شغلی تأیید نشد (05/0 >P). همچنین تأثیر مستقیم پنج ویژگی شخصیتی بر انعطافپذیری روانشناختی تأیید شد. تحلیل روابط غیرمستقیم نشان داد که روانرنجورخویی و وظیفهشناسی با میانجیگری انعطافپذیری روانشناختی بر فرسودگی شغلی اثر دارند اما اثر غیر مستقیم برونگرایی، توافقپذیری و گشودگی معنادار نشد.
نتیجهگیری: باتوجه به نتایج این مطالعه میتوان گفت برنامههای مداخلهای که بر روی افزایش انعطافپذیری روانشناختی تمرکز دارند میتوانند در پیشگیری از فرسودگی شغلی و تقویت سلامت روانی معلمان مؤثر باشند. همچنین، شناسایی ویژگیهای شخصیتی مثبت، مانند برونگرایی و توافقپذیری، میتواند به مدارس کمک کند تا محیط کاری مناسبتری برای معلمان ایجاد کنند و از فرسودگی جلوگیری کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/14 | پذیرش: 1403/12/26
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |