استادیار، گروه بهداشت عمومی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. ، noshinsalimi@yahoo.com
چکیده: (101 مشاهده)
زمینه: در دنیای امروز، توانایی تفکر انتقادی بهعنوان یکی از مهارتهای اساسی در فرآیند یادگیری و زندگی اجتماعی شناخته میشود. این مهارت شامل دو بعد مهم، یعنی آزاداندیشی و انتقادپذیری است که به افراد کمک میکند تا اطلاعات را بهطور مؤثر تجزیه و تحلیل کنند و تصمیمات آگاهانهتری بگیرند. با این حال، در نظامهای آموزشی، بهویژه در مورد دانشآموزان دختر، توجه کافی به آموزش این مهارتها نشده است و خلا پژوهشی قابل توجهی در این زمینه وجود دارد. بنابراین، پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر طرحواره استدلال بر ارتقای تفکر انتقادی از بعد آزاداندیشی و انتقادپذیری در دانشآموزان دختر میپردازد.
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر طرحواره استدلال بر ارتقای تفکر انتقادی از بعد آزاداندیشی و انتقادپذیری در دانش آموزان دختر پایه هفتم متوسطه اول شهرستان سنقر بود.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانشآموزان پایه هفتم دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1402-1403 شهرستان سنقر بود. نمونهگیری در این پژوهش بهروش نمونهگیری در دسترس انجام شد و در نهایت، تعداد 120 دانشآموز انتخاب شدند که بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند (60 نفر در گروه آزمایش و 60 نفر در گروه گواه). جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا (فاکون، 1997) استفاده شد. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ایی آموزش مبتنی بر طرحوار استدلال (کاباتز- میمز و کاکان-آکاس، 2020) را فراگرفتند. در نهایت دادهها با آزمون کواریانس با استفاده از نرمافزار SPSS-26 تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر طرحواره استدلال بر ارتقای آزاداندیشی و انتقادپذیری در سطح معناداری (001/0) تأثیر معناداری داشته است.
نتیجهگیری: آموزش مبتنی بر طرحواره استدلال به دانشآموزان این امکان را میدهد که بهطور فعال در فرآیند یادگیری شرکت کنند و مهارتهای تحلیلی و استدلالی خود را تقویت نمایند. این نوع آموزش، با تشویق به پرسشگری و تحلیل انتقادی اطلاعات، به ارتقای توانایی دانشآموزان در ارزیابی و نقد نظرات و ایدههای مختلف کمک میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/11/14 | پذیرش: 1404/1/17
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |