دانشگاه پیام نور، همدان ، f-yazdani@pnu.ac.ir
چکیده: (3364 مشاهده)
زمینه: متخصصان بر این باورند که نهاییخواهی میتواند با بسیاری از خصوصیات روانشناختی دیگر آدمی ارتباط داشته باشد. از جمله این متغیرها میتوان به متغیرهای حرمت خود، انگیزش و پیشرفت تحصیلی اشاره کرد. هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ بین نهاییخواهی با حرمت خود، پیشرفت و انگیزش تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. روش: روش تحقیق در آن توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن شامل تمامی دانشآموزان پایۀ ششم مدارس ابتدایی شهر فامنین به تعداد 245 دانشآموز بود که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند. برای نمونهگیری از روش خوشهای تکمرحلهای استفاده شد. بر این اساس، تعداد 150 دانشآموز (شامل 95 دختر و 57 پسر) بر اساس فرمول حجم نمونۀ کرجسی و مورگان (1970) انتخاب شد. ابزارهای گردآوری دادهها شامل نسخۀ ترجمهشده و معتبرشده مقیاس نهاییخواهی هیل، سیاهۀ حرمت خود کوپراسمیت، و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر بودند. همچنین برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از معادل کمّیشدۀ نتایج آزمونهای کیفی ماهانۀ دانشآموزان استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین نهاییخواهی مثبت با حرمت خود و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادر و بین نهاییخواهی منفی با حرمت خود و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه منفی و معنادر وجود دارد (0/05>P). همچنین معلوم شد که بین نهاییخواهی مثبت با انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی به ترتیب رابطه مثبت و منفی معنادار و بین نهاییخواهی منفی با انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی به ترتیب رابطه منفی و مثبت معنادار وجود دارد (0/05>P). نتیجهگیری: به منظور افزایش حرمت خود، انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به ایشان نحوۀ تمرکز بر جنبههای مثبت نهاییخواهی آموزش داده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/5/8 | پذیرش: 1398/5/8 | انتشار: 1398/5/8
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |