دوره 17، شماره 70 - ( 10-1397 )                   جلد 17 شماره 70 صفحات 735-744 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmani E, Arefi M, Afsharineya K, Amiri H. Designing the educational package of sexual education based on Iranian culture and effectiveness on social self-efficacy and sexual risk-taking in middle school girl students. علوم روانشناختی. 2018; 17 (70) :735-744
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-284-fa.html
رحمانی احسان، عارفی مختار، افشاری نیا کریم، امیری حسن. طراحی بسته آموزشی تربیت جنسی نوجوانان مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اثربخشی آن بر خودکارآمدی اجتماعی و خطرپذیری جنسی در دانش آموزان دختر متوسطه اول. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1397; 17 (70) :735-744

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-284-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
چکیده:   (126 مشاهده)
زمینه: تدوین برنامه تربیت جنسی نوجوانان، متناسب با فرهنگ ایرانی دارای اهمیت فراوانی است. با این وجود تاکنون پژوهشی در مورد تأثیر تربیت جنسی مبتنی بر فرهنگ ایرانی بر خودکارآمدی اجتماعی و خطرپذیری جنسی نوجوانان انجام نگرفته است. هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیرآموزش تربیت جنسی نوجوانان مبتنی بر فرهنگ ایرانی بر خودکارآمدی اجتماعی و خطرپذیری جنسی دانش ­آموزان دختر متوسطه اول تاکستان انجام شد. روش: طرح پژوهش نیمه­ آزمایشی  با پیش ­آزمون و پس ­آزمون با گروه آزمایش وگروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان دختر مدارس متوسطه دوره اول تاکستان در سال تحصیلی 98-1397 هستند. نمونه مورد بررسی عبارت بود از 50 نفر (هر گروه 25 نفر) که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. به گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش داده شد و گروه گواه در این مدت آموزشی دریافت نکردند. ابزارهای جمع­ آوری داده­ ها شامل پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس (2001) و پرسشنامه خطرپذیری نوجوانان ایرانی زاده ­محمدی و احمدآبادی (۱۳۸7) بودند. داده­ های جمع ­آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد آموزش تربیت جنسی نوجوانان بر خودکارآمدی اجتماعی دانش ­آموزان در سطح 0/01p< تأثیر معناداری دارد و همچنین آموزش بسته تربیت جنسی بر خطرپذیری جنسی دانش­ آموزان در سطح 0/01p< تأثیر معناداری دارد.  نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­ ها می ­ توان نتیجه گرفت که تربیت جنسی مبتنی بر فرهنگ ایرانی می­ تواند موجب افزایش خودکارآمدی اجتماعی و کاهش خطرپذیری جنسی در دانش­ آموزان دختر شود.
 
متن کامل [PDF 611 kb]   (68 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۵/۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb